woensdag 13 maart 2013

Doe het zelf culinairiteiten

Het idee van het bakje zag ik een hele tijd geleden al bij La Place in Den Bosch. En het staat niet alleen gezellig op tafel maar het is ook nog functioneel. Het nut van zout en peper lijkt me duidelijk. Maar waarom zou je olie, balsamico en knoflook op tafel zetten? Dat zit als het goed is toch al in je gerechten verwerkt? De toepassing leerden Perry en ik kennen tijdens een van onze jaarlijks weekendje weg met zijn tweeën.

Het was deze keer tijdens een culinair arrangement in Maastricht. We zaten in the Harbour Club. Een trendy restaurant gevestigd in een van de oude kade kelders van de historische binnenhaven ‘t Bassin. De gasten aan de tafel naast ons gaven ons onbewust een praktische cursus. Krijg je stokbrood of kleine broodjes vooraf? Dan meng je naar eigen smaak de ingrediënten op een klein bordje en gebruik je dat om op je (stok)broodje te smeren of om je (stok)broodje in te soppen. Dat is weer eens wat anders dan kruidenboter of tapenade. Of juist heel lekker in combinatie met kruidenboter.

Binnenkort krijgen we eters, mijn peetoom en peettante. Het thema is Italië. Ik was van plan om het meteen uit te proberen. De servetten met olijven, zoals op de foto, worden vervangen door rode en groene servetten. Om alvast in de sfeer en de smaak van Italië te komen. Het bakje met prikkers is handig voor de olijven en het bakje met tandenstokers voor na het diner. Zo heb je alles wat je nodig hebt voor een lekkere maaltijd bij de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.