zondag 24 maart 2013

Pictures Please

Sinds ik vorig jaar een cursus fotografie heb gevolgd, en een mooie canon spiegelreflexcamera tot mijn beschikking heb, ben ik een enthousiaste fotograaf. Op vakantie, tijdens bijzondere evenementen, weekendjes weg, dagjes uit, of gewoon zomaar, waar mijn oog op valt dat fotografeer ik.

Han in Florence
Een mooie foto bestaat uit techniek, het moment, het onderwerp, het licht, soms wat geluk maar vooral degene achter de camera. De basis van de techniek heb ik, daar moet ik aan werken om beter te worden, maar de rest is een spannende zoektocht die altijd weer mooie momenten oplevert om vast te leggen. Tenminste, zo zie ik het. Vanaf jongs af aan wil ik mooie momenten vastleggen om te herinneren en op terug te kunnen kijken. Vroeger, in de tijd van de rolletjes, maakte ik een eerste foto, zodat ik wist dat alles nog werkte en het rolletje goed zat (onzekere perfectionist dat ik ben). Soms stond daar mijn moeder op, lachend en wel, even stilstaand in haar drukke leven. Ik koester deze foto's, weet waar ze liggen en wanneer ze gemaakt zijn.

bankjes Floriade
Nu, in het digitale tijdperk, onderzoek ik de mogelijkheden van mijn camera, en van photoshop. Met wat eenvoudige bewerkingen levert het mooie beelden op. Die beelden vind ik overal, want als je goed kijkt zijn ze er. Deze zomer in Florence fotografeerde ik Han tijdens een snikhete dag in Florence. In de spiegeling van zijn bril zijn de mensen op het Piazza della Signoria te zien. We rustten even uit in de schaduw, hard nodig die dag. De andere foto is gemaakt op de Floriade. Deze bankjes waren bedoeld om uit te rusten, maar ik vond ze zo mooi van bovenaf dat ik heb gewacht tot er geen mensen meer op zaten om dit vast te kunnen leggen. Het hele kleurrijke gebeuren wat de Floriade is, heb ik weggelaten om het originele ontwerp van de bankjes weer te geven.

Brun februari 2013
Dit portret van Brun beschouw ik als één van mijn best gelukte foto's tot zover. Alles klopt, het onderwerp, de techniek en de bewerking. De reactie van zijn moeder was dan ook precies goed :-), net als de feedback en complimenten die ik van anderen kreeg. Dus ik ga maar door met onderzoeken........


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.