zondag 3 maart 2013

Zelfgemaakte eiersalade

Die twee woorden roepen warme herinneringen bij me op. Vroeger, lang geleden, nog in de jaren '70, begon ik mijn moeder al te helpen in de keuken. Naast het helpen bij het avondeten was het in het weekend vaak zo dat er 's avonds visite kwam, of dat er gekaart werd door mijn ouders en hun oneindige reeks kaartvrienden. Door de gedachte aan de gehaktballetjes met satésaus van mijn moeder liep het water bij die kaartvrienden nog in de mond, maar dan jaren later. En wat te denken van cake? Wie heeft er niet ooit meegeholpen met het bakken van zo'n overheerlijke goudgele cake, met zo'n lekker korstje wat je tot het laatst bewaarde als je 'm op at. Ik vond het allemaal even leuk, hielp graag en deed zo een hobby voor het leven op. Koken en bakken vind ik nog steeds leuk, of het nou de dagelijkse maaltijd voor twee is of voor 100 hongerige scoutings en hun leiding. En één van de grootste successen is altijd mijn eiersalade geweest.
Maar goed. Het recept daarvoor. Van mijn moeder leerde ik dat ingrediënten álles zijn. Scharreleieren waren vroeger gewoon eieren van de boer, in Oss nooit ver weg, en lightmayonaise bestond nog niet, dus dat zat wel goed. Je kon hoogstens de fout ingaan door frietsaus te gebruiken, en vooral die van het huismerk van de Albert Heijn. Nee, lekkere volvette mayonaise, het liefst die zaanse uit een tube. Wat zout en peper, nooit weglaten, versterkt de smaak alleen maar. De basis heb je, maar dan? In de loop van de jaren is er vanalles in - en weer uit gegaan, bieslook, kerrie, een dopje whiskey (slecht idee), paprikapoeder, een uitje en ga zo maar door. Het geheime ingrediënt is er niet, maar wat wel belangrijk is dat je de eieren prakt met een vork.              Niet snijden of met zo'n eiersnijder aan de gang gaan, nee Gij Zult Prakken.
De laatste jaren maak ik de eiersalade als volgt:
Ingrediënten:
- 4 eieren
- 1 kleine ui
- vette mayonaise, het liefst zaanse
- zout en peper naar smaak
- bieslook uit een potje
- beetje kerrie- en paprikapoeder

keukengerei: schaal met deksel, mesje, vork, snijplank

Kook de eieren hard en laat ze na het koken even afkoelen.
Snij ondertussen het uitje zeer fijn.
Prak de eieren in een schaal en doe het fijngesneden uitje erbij, en voeg zó veel mayonaise toe dat al het ei gebonden is maar nog wel door te roeren is.
voeg het zout en peper toe, en alle overige ingrediënten naar smaak.
Zet het geheel met de deksel erop in de koelkast en laat twee uur rusten, zodat alle smaken zich kunnen mengen.

Doe de eiersalade voor gebruik in een leuk schaaltje en presenteer het geheel met een glimlach aan je gasten:-)

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.