dinsdag 2 april 2013

Life of Pi

In de serie Oscar winning films 2013 die we op dit moment aan het kijken zijn is Life of Pi deze keer aan de beurt. 

Toen ik voor het eerst las en hoorde over deze film wist ik niet goed wat ik ervan moest denken. Een jongen die samen met een tijger een reis op een reddingsboot overleeft. Hoe kan zo'n verhaal nu Oscars winnen? Nu ik Life of Pi heb gezien snap ik waarom. Eigenlijk is het geen film die je bekijkt, maar ervaart. En uiteindelijk kun je ervan vinden wat je zelf wilt. De Oscars zijn wat mij betreft dik verdiend. Want niet alleen het verhaal is uniek maar de filmbeelden zijn prachtig en bij tijd en wijlen zelfs goddelijk.

Life of Pi gaat over kleine en grote wonderen die ons overkomen. Over wonderen die we wel of niet willen zien. Het gaat over dingen die we niet kunnen verklaren of niet willen verklaren maar waarvan we gewoon willen genieten. Over de keuze die we hebben tussen geloof in ratio en zaken van het hart. Over geloof en hoop en een beetje over vriendschap die ons op de been houd. Of in ieder geval de illusie van vriendschap.

En welk verhaal aan het einde ook je voorkeur heeft. Het blijft wonderbaarlijk. Of het nu het meest voor de hand liggend is of ongelooflijk.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.