zaterdag 25 mei 2013

Bend it like Beckham

Als het gaat om voetbal ben ik een echte vrouw. Nee geen voetbalvrouw. Begrijp me niet verkeerd. Dat laat ik liever over aan de Sylvies, Yolanthes en Victorias van deze wereld. Maar gewoon een vrouw. Ik volg het niet. Het interesseert me ook niet. En het kan me niet boeien. Nou ja, dat is niet helemaal waar want ik weet bijvoorbeeld wat buitenspel is. En dat zijn niet al die mensen die op de tribune zitten. Ik ben een fanatiek Oranje fan. En er is een tijd geweest dat ik 'het voetbal' wel volgde. Dat was is de tijd voor de miljoenen transfers. Toen voetbal nog heel overzichtelijk was en je eigenlijk alleen de eredivisie en de eerste divisie had en het zaterdag voetbal van de amateurs. Dat was toen voetbal alleen nog te zien was op de publieke omroep. Dat was de tijd dat PSV nog heerste. Tenminste, zo kijk ik op die tijd terug. Mijn grote helden waren Gerald Vanenburg (Vaantje) en Romario de Souza Faria (ik ben een beetje moe, ik heb het koud). Ach dat waren nog eens voetballers. Toen werd er nog gevoetbald om het voetballen en niet om het grote geld.
Toen ging het nog niet om miljoenen transfers, uitzendrechten, aandeelhouders en gigantische sponsorcontracten. Toen was het nog gewoon voetbal, een volkssport, puur entertainment voor de zondag avond. De hele familie voor de buis tijden studio sport. Want ja, iets anders was er toch niet op tv.

Helaas, Vaantje en Romario verdwenen van het strijdveld. Zij vervielen tot antihelden die het toch niet waar konden maken. Ik kreeg andere interesses. En lange tijd kon voetbal me niet meer boeien. Met leden ogen keek ik toe hoe een mooie sport verviel in commerciële uitbuiting van jonge jongens die op zoek waren naar een droom. Hoe politiek en geweld verstrengeld raakte met deze eens zo mooie sport.

En toen was daar plotseling David Beckham. Brit, voetballer, echtgenoot, vader, fotomodel en vooral heel erg man. Een van de eerste metromannen die de wereld kende. De man van de voorzetten, vrije trappen en spelvoortzettingen. Maar ook de man van de kapsels, de onderbroeken en de tatoeages. En ach, hij kan het hebben. En niet te vergeten de man van Victoria. Laten we hem zijn 'vermeende' misstap met Rebecca Loos gewoon even vergeven. Ervan uitgaande dat dat de enige was. En nee ik werd niet ineens een groot voetbal fan. Ik zat niet plotseling iedere zondag voor de tv. En nee ik heb nooit de premier league of enige andere league gevolgd. Maar dat neemt niet weg dat het altijd zeer plezierig was om David toevallig tegen te komen op televisie, billboards, in kranten of in tijdschriften.

Natuurlijk zijn er meer voetballers prettig om naar te kijken. Maar wat Beckham zo anders maakt is zijn
echtheid. Dat kwajongsachtige. Als hij lacht dan lacht hij echt. Inclusief rimpels en groeven. Hij heeft niet dat gladde uiterlijk van bijvoorbeeld Ronaldo. Hij heeft emoties, een bepaalde echtheid.

16 mei kwam ineens het bericht dat Beckham zijn afscheid als profvoetballer had aangekondigd. Ik kan me zo voorstellen dat Victoria blij is dat ze haar David nu meer bij zich heeft en beter in de gaten kan houden.
38 jaar en met pensioen? Ik zou zeggen een mooie leeftijd om een nieuwe carrière te starten. Entertainmentkanaal E! vroeg voor de gelegenheid haar volgers of ze nog suggesties hadden voor Beckham. Stil zitten en mooi wezen. Daar kwam het vooral op neer.

Alsjeblieft, daar doen we deze Officer of the Order of the British Empire te kort mee. Ik persoonlijk acht Beckham in staat tot grootsere daden. Dat heeft hij al bewezen door de manier waarop hij van zichzelf zo'n succesvol merk heeft gemaakt. Hij mag van mij nog heel lang mooi wezen hoor. Begrijp me niet verkeerd. Maar ik hoop dat David een betere bestemming voor zijn toekomst vind dan wat zijn vrouwelijke fans hem toewensen.

Just bend it like only Beckham can.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.