zaterdag 25 mei 2013

Rokjesdag

Een paar dagen geleden hoorde ik een mannelijke collega klagen "het is nog niet eens rokjesdag geweest". Oftewel waar blijft het mooie weer.

Rokjesdag is de dag waarop een groot deel van de Nederlandse vrouwen voor het eerst in het jaar zomerse kleding zoals een korte rok zou dragen (op blote benen - geen panty's en dergelijke). Meestal zo rond medio april. Deze term bestaat al veel langer, maar is in Nederland populair geworden door Martin Bril, die ten onrechte doorgaat voor de bedenker van de term. Rokjesdag is inmiddels zo ingeburgerd, dat deze is opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal met als synoniem bloesjesdag.
Brils fascinatie voor dit fenomeen had niet te maken met erotiek, zoals hij zelf beweerde.Wel met het door hem waargenomen gegeven dat vrouwen - als bij geheime afspraak - opeens en masse op straat verschijnen met blote benen en een rok.

Maar om terug te komen op de opmerking van mijn collega of eigenlijk de klaagzang "het is nog niet eens rokjesdag geweest". Impliciet heeft dit natuurlijk veel meer in zich dan alleen maar het verlangen naar mooi weer. Is rokjesdag voor vrouwen een soort van collectief onbewust verlangen om naar buiten te gaan, een gevoel. Voor mannen is het een jaarlijks terugkerende happening van observeren, analyseren en raten. Deze parade van benen in al zijn maten en kleurschakeringen in luchtige, vrolijk wapperende of strak gesneden omhulsels. En ik kan me zo voorstellen dat er voor mannen regels zijn verbonden aan rokjesdag. En dat het niet de bedoeling is dat iedere vrouw zich zomaar in een kort rokje propt. Eerlijk gezegd kan ik me daar zelfs als vrouw nog wel in vinden. Ook ik heb niet altijd behoefte aan de blote benen van mijn sekse genoten.

Na die opmerking van mijn collega "het is nog niet eens rokjesdag geweest" vroeg ik me wel af of mannen ook zoiets hebben. Of eigenlijk is er voor vrouwen ook zoiets. Zo'n dag in het jaar waarop iedere vrouw zich verheugd. Maar ik kon niet echt iets bedenken. Kortebroekendag, sandalen dag, bloes met korte mouwendag, petjesdag, speedo dag. Neh, dat gaat hem niet worden. Tot ik deze week die nieuwe reclame van Coca Cola weer eens zag. Je weet wel met die tuinman in dat natte t-shirt en die grasmaaier. En toen wist ik het. Rokjesdag wordt voor ons de dag dat onze mannen met hun gespierde armen en afgetrainde lichamen naar buiten gaan om collectief voor het eerst het gras te maaien. Bij voorkeur in een strak wit t-shirt.

Dus Lady's, hou die kalender in de gaten. Hou de weerberichten in de gaten. Zodat, als het zover is we massaal de parken, plantsoenen en tuinen in kunnen trekken om te genieten van.....

Tja, we moeten hier nog wel even een mooie term voor bedenken. Iemand nog suggesties?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.