dinsdag 16 juli 2013

Solar Tree

De N329 in Oss is uitverkoren als Weg van de ToekomstOm deze status te verdienen moet de weg hét toonbeeld worden van duurzaamheid en zichtbare vernieuwing. Denk aan een energie- neutrale weg, verantwoord materiaalgebruik, CO2 bewust bouwen, LED-verlichting, communicatie met de weggebruiker en faunapassages. 

Omdat we dichtbij de locatie van de weg wonen en er regelmatig over en langs rijden hebben we dit unieke project langzaam zien groeien van bouwsite tot weg. 

Een aantal maanden geleden begonnen ze voor het eerst te verschijnen. Metalen bomen met schalen van zonnepanelen als bladerdak. Je kunt ze mooi vinden of lelijk. Maar als je ze lelijk vind dan kun je op zijn minst de functie die deze bomen hebben waarderen. Persoonlijk vind ik het een mooie oplossing voor iets wat vooral functioneel moet zijn. Met het ontwerp en de organische vormen is in ieder geval getracht ze onderdeel te laten worden van het landschap. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om zomaar een paal met een plateau erop langs de weg te zetten. 

Deze foto heb ik vandaag gemaakt vanuit de auto. En als ik de Solar Tree, zoals ik hem graag noem, op deze manier zie staan dan staat hij naar mijn bescheiden mening helemaal niet verkeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.