dinsdag 2 juli 2013

Tupac is still alive


Toen in september 1996 het bericht kwam dat Tupac Shakur was overleden heb ik toch wel even een traantje gelaten. Voor mij was dat zelfs zo'n moment waarvan ik nog precies weet waar ik was. In Tilburg bij vrienden. We stonden op het punt om uit te gaan. Ik leefde, ademde, at en dronk in die jaren Rap en Hiphop en R&B. En Tupac was absoluut een van mijn favorieten. Niet alleen vanwege zijn muziek. Maar het was ook het prototype badboy waar je op die leeftijd dan nog voor valt. Ik in ieder geval. Dat is inmiddels een heel stuk bijgetrokken. Maar los daarvan maakt zo'n bericht indruk op je. Want het is allemaal zo zinloos. Verkwisting van jong leven en veel talent.


Vlak na zijn dood kwam er een levendige geruchtenstroom op gang. Allerlei complot theorie├źn deden de ronde over hoe hij was vermoord, door wie en waarom. Het heeft echter niets opgeleverd want de dader is nooit opgepakt. Er was ook een theorie dat hij nog zou leven. Dat hij zijn eigen dood in scene had gezet om vervolgens zoveel jaar later een wederopstanding uit te voeren. Ge├»nspireerd door Machiavelli zou die wederopstanding in zijn 43ste levensjaar moeten plaatsvinden. Over twee jaar ongeveer. Tupac is still alive. 

Maar Tupac is waarschijnlijk niet meer alive. Hij is dood. De man, maar niet de muziek. Vooral zijn moeder heeft zijn nagedachtenis levend gehouden. En zijn erfenis. Vlak na zijn dood zijn er nog verschillende albums van hem uitgekomen. En succesvol ook. Wat hem een van de best verkochte rap artiesten ooit maakt.

De wereld draaide door. Muziek en ook rapmuziek ontwikkelde zich verder. Technieken ontwikkelde zich verder en in 2012 was Tupac plotseling weer much alive. Toen op het Amerikaanse muziekfestival Coachella een bewegend en rappend hologram te zien van Tupac Shakur. Het rapte het nummer Hail Mary en rapte samen met Snoop Dogg het nummer 2 Of Amerikaz Most Wanted. Na het grote succes van het hologram op Coachella was Dr. Dre zelfs van plan om op tournee te gaan met Snoop Dogg en Tupacs hologram, maar werd later helaas afgewezen.

En toen las ik een paar dagen geleden op nu.nl dat er binnenkort op Broadway een musical uitkomt over Tupac. Of in ieder geval met muziek van Tupac. Hollar If Ya Hear Me. En mijn eerste gedachte was "what the f***, de man zelf draait zich waarschijnlijk om in zijn urn als hij dit hoort." Als hij in zijn urn zit dan. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot musical fan. En een groot fan van rap muziek. Maar Tupac en musical kan ik op dit moment nog even niet rijmen. Volgens de producer "is Holler If Ya Hear Me een moderne musical met alle muziek van Tupac, maar hij komt zelf niet in het personage voor." Dus mijn tweede gedachte was "vooruit dan. We zullen zien." Blijkbaar kun je ook een musical maken van een boek als Tukst Fruit of van alle ABBA muziek. Dus waarom niet van de muziek van Tupac. 

Voorlopig zal de musical nog niet te zien zijn in Nederland. Of Joop moet er nu al brood in zien. En wie weet komt zijn hologram binnenkort toch Nederland bezoeken. Als dat zo is sta ik vooraan. Tot die tijd geniet ik dan af en toe maar van de beelden die zijn opgenomen in april 2012 tijdens Coachella.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.