dinsdag 13 augustus 2013

OAT, Cradle to Cradle

Ik heb gisteren een echte impuls aankoop gedaan. En vandaag kwam het binnen. Een tas. Net terug van vakantie, waar ik ook een tas heb gekocht maar dat was vooral noodgedwongen, liep ik online tegen dit prachtexemplaar aan terwijl ik mijn mailbox aan het doorspitten was. Het pleit voor me dat ik de tas in de uitverkoop heb gekocht. Technisch gezien heb ik dus geld bespaard (vrouwen snappen deze theorie, mannen niet). Bovendien had ik deze kleur en dit model nog niet (dit snappen mannen ook niet). Blauw is helemaal hot aankomende winter. Dus dat kwam mooi uit. Over het model moet ik nog even nadenken. Het lijkt op het eerste gezicht niet zo handig. Dus dat gaan we nog testen. Maar er is nog een andere veel belangrijkere reden waarom ik de tas gekocht heb. En daarmee is het al veel minder impulsief. Het verhaal of eigenlijk de ideologie achter deze tas maakte me namelijk nieuwsgierig. 
Dit is een OAT tas. OAT is eigenlijk een schoenenmerk dat in 2011 haar eerste collectie heeft uitgebracht. Het is in  2008 opgericht door de Nederlander Christiaan Maats. OAT ontwikkelt biologisch afbreekbare design schoenen. Bijvoorbeeld sneakers van afbreekbaar leer. In de tong van de schoen zit een zakje met zaadjes verborgen. Het idee is, dat als je de schoenen niet meer wilt, dat je deze dan in de grond plant. De gebruikte materialen zijn biologisch afbreekbaar en worden dus teruggegeven aan de natuur. De zaadjes in het zakje in de geplante schoen komen uit. En jij krijgt en een mooie bos wilde bloemen voor terug. Cradle to cradle heet deze nieuwe trend. Wat we nemen van onze aarde geven we weer terug aan onze aarde. Een mooi initiatief en sinds 2012 hebben ze dus ook deze tassenlijn. Ironisch, of komisch genoeg hebben ze de tas de vorm gegeven van een plastic tas. Maar dan wel van een mooie kwaliteit leer. Ontwikkeld in samenwerking met Koninklijke Hulshof Leerlooierijen in Lichtenvoorde. Ook bij dit product zit aan de binnenkant een vakje met daarin een zakje met zaad. Dus mocht ik ooit genoeg krijgen van deze tas dan mag ik hem begraven en bloeit er nog wat moois uit. 
Wat mij betreft beschouw ik deze tas dan ook niet als een overbodige impuls aankoop maar als een investering in de toekomst en in een product van Nederlandse bodem.  

2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie.