dinsdag 24 september 2013

Ga jij al vreemd?


Vandaag stond er een stuk in de Volkskrant dat de SGP iets wil doen aan dating sites zoals 'Second Love'. Nu is de SGP doorgaans geen partij waar ik me heel erg mee identificeer. En ik houd me ook niet echt intensief bezig met politiek. Maar in dit geval was mijn eerste reactie 'waar is die petitie dan zet ik mijn handtekening eronder en wanneer gaan we demonstreren op het Malieveld, ik ben erbij'. 


"Ben jij gelukkig getrouwd? Ik ook!"
Second Love is een datingsite voor mensen die 'gelukkig getrouwd' zijn maar toch behoefte hebben aan meer. Wat dat meer dan ook mogen zijn. Ik veronderstel dat het dan vooral gaat om seks en de  spanning iets te doen wat eigenlijk niet mag. Want als je een goed huwelijk hebt lijkt het me  niet dat je, naast je huwelijkspartner, behoefte hebt aan iemand om een goed gesprek mee te voeren. Maar ik kan het mis hebben. Sites als Second Love moedigen vreemdgaan dus aan. En dat stuit me heel erg tegen mijn morele borst. Ik heb de reclames gezien op televisie en mijn gevoel was en is nog steeds; dit kan echt niet. Perry en ik hebben er naar aanleiding van de reclame nog niet zo lang geleden een discussie over gevoerd. De stellingen waren Waarom ga je vreemd? en Hoe doe je dat in godsnaam? Uiteindelijk was de conclusie dat je vreemd gaat uit ontevredenheid over je relatie, omdat je ongelukkig bent, omdat je in een sleur bent geraakt en dat het 'hoe' alleen maar een  hoop gedoe is en dat je er een hoop ellende aan overhoudt. Persoonlijk vind ik dat je die energie beter kunt gebruiken om uit die sleur te komen, te praten over wat je dwarszit en te werken aan je relatie. Lees voor mijn part Vijftig tinten Grijs en laat je inspireren. En ik preek hier echt niet over het gezin als hoeksteen van de samenleving of dergelijke dingen en dat je koste wat kost bij elkaar moet blijven, ook als het niet meer werkt. Dat vind ik net iets teveel SGP. Maar bezint eer ge begint zou ik zeggen.

"Let op! vreemdgaan dupeert kinderen". 
Dat is de boodschap die volgens de SGP moet volgen op dergelijke reclames. Helemaal mee eens. Want wat voor goeds komt er uit vreemdgaan. Uiteindelijk kom je in een vicieuze cirkel van leugens en stiekem gedoe terecht. De spanning gaat waarschijnlijk ook van deze relatie af. Misschien heb je weer even dat verliefde gevoel teruggevonden, maar dat stofje raakt ook uitgewerkt. Meestal lost het niets op. Frank Boeijen heeft er ooit eens over gezongen;

Op zoek naar geluk in Kronenburg Park 
Thuis wacht een vrouw onwetend op haar man 
Ze heeft nooit iets gevoeld van zijn ontevredenheid 
En alles blijft bij het oude, als hij weer naar huis rijdt

Maar de rest van de politiek zit niet te wachten op dit soort geneuzel. 'Relaties en relatievorming maken naar het oordeel van dit kabinet deel uit van het privédomein van individuele burgers', was de reactie van PvdA op het standpunt van de SGP. Tja, daar hebben ze ook weer gelijk in. Hoe ver moet de politiek gaan in hun paternalisme. Bovendien, als je dergelijke datingsites verbied moet je ook bordelen verbieden, en de Wallen in Amsterdam sluiten en sekslijnen verbieden. Want laten we eerlijk zijn, ook dit lokt vreemdgaan uit. Alleen, en dat is waarschijnlijk ook een stukje politiek, dat is voor een groot gedeelte een gelegaliseerde sector in Nederland. Daar wordt belastinggeld aan verdient. Bovendien wil je ook niet dat deze industrie weer de illegaliteit in gaat. Het is net als met roken. De politiek heeft bepaald dat burgers gewaarschuwd moeten worden voor het gevaar maar verbieden doen ze het nooit want dat is niet goed voor de schatkist.

Kortom een kansloze missie dus voor de SGP. Ondanks het feit dat onderzoek heeft uitgewezen dat 70% van de ondervraagden de vreemdgangers reclame afkeurt. Neemt niet weg dat ik persoonlijk nog steeds vind dat dit niet kan en het dus eens ben met het standpunt van de SGP. Dus mocht er toch een petitie komen of een demonstratie. Ik doe mee!!!

Bron; SGP durft op te komen voor huwelijkstrouw, Volkskrant dinsdag 24 september 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.