zondag 6 oktober 2013

De kracht van spreekkoren

Afgelopen dinsdag had ik het voorrecht om in de Amsterdam Arena aanwezig te zijn bij een Champions League wedstrijd. Ajax - AC Milan om precies te zijn. Ik weet het. Klinkt vreemd van iemand die diep in haar hart een PSV fan is. Maar wij gunnen onze conculega's ook wat. Zo zijn wij.

Een prachtige wedstrijd met de ontknoping aan het eind. 1-1 helaas in de laatste minuten maar daardoor niet minder spannend. En de sfeer in het stadion was goed. Die sfeer werd in belangrijke mate bepaald door de spreekkoren van de F-side, vak 4.10 en het vak waar mijn schoonbroer zat.

Spreekkoren bestaan al lang en er zijn vast al heel veel onderzoeken gedaan naar het effect en nut. Maar nog niet eerder is de kracht ervan me zo opgevallen als dinsdag avond. Een 'kenner' naast me op de tribune wist me te vertellen dat naast het aanmoedigen (de twaalfde man) een andere functie van de liederen en kreten is het intimideren van de tegenstander. Nou dat lukte in ieder geval bij de supporters van AC Milan. Hun poging om hun eigen spelers aan te moedigen strandde al snel in de het oppermachtige koor van Ajax supporters. Helaas had het geen effect op Balotelli, die de aan Milan gegeven penalty er in de laatste minuut van de extra tijd koelbloedig inschoot. Nu heb ik begrepen dat Balotelli niet het grootste lichtpuntje in deze voetbalwereld is. Dus misschien snapte hij het gewoonweg niet.

Wat ik wel jammer vond was het feit dat ik geen idee had wat ze zongen. Wat natuurlijk mede door de slechte akoestiek van het stadion komt. Een algemeen bekend euvel van de Arena. Het enige wat ik er uit kon halen was Ajax en Joden. Al ontgaat mij dat verband volledig. Maar daar ben ik waarschijnlijk te weinig fan voor. Dus besloot ik vandaag maar eens onderzoek te doen bij een deskundige. Mijn schoonbroer. Ajax supporter van het eerste uur en afgelopen dinsdag ook aanwezig. Hij kon me wel wat teksten vertellen.

Een kleine greep:
Ajax godezonen, Super Joden (en dat dan een aantal keren herhalen).

De derde ster die is in Amsterdam
Er is geen club die ons kan evenaren
Want wij zijn super Ajax Amsterdam


En er werd op de verschillende tribunes ook gecommuniceerd met elkaar. Tussen vak 4.10 en de F-side;
Waar komen Joden toch vandaan? (vak 4.10)
Israel hier ver vandaan! (vak F-side)
Wonen daar ook superjoden? (vak 4.10)
Ja daar wonen superjoden! (etc)
Vinden Joden voetbal fijn?
Als ze maar voor Ajax zijn!


Ben je geïnteresseerd in meer teksten er is een hele site aan geweid, http://www.ajaxsongs.nl.

Dan wil ik tot slot ook nog even mijn respect uitspreken voor die man die de hele wedstrijd op die trommel heeft staan beuken. Dat vind ik toch knap. Dat is nou topsport.

Het gevoel  wat die samenzang (want dat is het natuurlijk) teweegbrengt is niet uit te leggen. Je moet het een keer meemaken en dat kan alleen door in een stadion op de tribune te gaan zitten tijdens zo'n wedstrijd. En eigenlijk, om het gevoel helemaal mee te maken moet je er gewoon tussen zitten en meedoen. Helaas zat ik aan de verkeerde kant deze keer. Maar wie weet, de volgende keer....puur wetenschappelijk hè.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.