woensdag 23 oktober 2013

Nachtfilm


Calamiteitenleer voor gevorderde was het eerste boek van Marisha Pessl. Toen ik het in 2006 las was ik direct een fan van deze jonge schrijfster. Ik houd wel van haar schrijfstijl en humor en de originaliteit van het verhaal. Het was even wachten op haar tweede boek, Nachtfilm. Maar het was het wachten meer dan waard. Het verhaal in het kort. "Ashley, de dochter van de illustere film noir regisseur Stanislas Cordova wordt dood aangetroffen. Onderzoeksjournalist McGrath en zijn twee jonge assistenten zijn vastbesloten het mysterie te ontrafelen." Roman staat er op de cover. Oh, een detective. Zou je denken na het lezen van deze korte inleiding. Niets is echter wat het lijkt. Niet het verhaal, niet de personages en ook niet het plot. Fictie en werkelijkheid lopen door elkaar heen, het verhaal is duister, vreemd en huiveringwekkend. Je kunt het niet wegleggen, je moet doorlezen. En het einde is al net zo vervreemdend als de rest van het boek. Het boek laat je achter met veel vraagtekens. En het gevoel bekruipt je dat er nog meer is, veel meer. Nog meer aan Asley, de dochter van de regisseur, nog meer aan haar vader, haar fans, de mensen om het gezin Cordova heen. 
Rode lijn van het boek is de vraag hoe Ashley is gestorven en waarom. Maar nog meer gaat het over de waarheid. Wat is de waarheid. En welke waarheid wil je geloven. De verklaarbare of de onverklaarbare. De waarheid die van Ashley een heldin maakt en een beetje bovenatuurlijk of die haar juist heel menselijk maakt met de zwakheden van een echt mens. En wie verteld er eigenlijk de waarheid. Zijn het die mensen die de dochter van dichtbij hebben meegemaakt of juist diegene die afstand konden nemen en kritisch waren. Ieder verhaal kent meer dan een kant of meer dan een waarheid. Juist omdat het door verschillende mensen wordt bekeken, beleefd en ge├»nterpreteerd. 
Waar Marisha Pessl prachtig gebruik van maakt is de moderne media die wij tegenwoordig gebruiken om de waarheid te vinden. Internet sites, fan sites, blogs, social media. We zoeken, verzamelen, lezen en interpreteren en uiteindelijk construeren we onze eigen werkelijkheid. En wie zegt dat deze niet waar is. De vraag is alleen met welke waarheid kunnen we leven en nemen we genoegen. Voor de hoofdpersoon van het boek, Scott McGrath, wordt zijn zoektocht naar de waarheid rondom Ashleys leven en dood een obsessie en bijna zijn eigen dood. Letterlijk en figuurlijk. Iedere keer als hij denkt dat hij het heeft gevonden duikt er weer een ander verhaal op, een gebeurtenis, een persoon die alles overhoop gooit. Tot hij voor zichzelf besluit wat voor hem de waarheid is en hij eindelijk aan het einde van zijn zoektocht is gekomen. En eindelijk berusting vind. 
Kortom, een prachtig, intrigerend boek om te lezen. Een echte aanrader.                                                   


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.