dinsdag 5 november 2013

Het Diner deel 3; Het boek, de Film...

Gisteren avond was het eindelijk zover. De officiële Nederlandse première van de verfilming van het boek 'Het Diner' van Herman Koch. En wij waren erbij.

Natuurlijk hadden we ons huiswerk goed gedaan. Naast uitvoerig de cast and crew te hebben bestudeerd hebben we in de weken voorafgaand aan de première het boek gelezen.

Als je een boek hebt gelezen dat later wordt verfilmd, loop je altijd het risico van teleurstelling. Omdat de karakters van wie je een beeld hebt gevormd niet overeenkomen met dat beeld. Omdat het verhaal van de film niet overeenkomt met dat van het boek. Omdat ze het einde hebben veranderd. Of gewoon omdat het een slechte verfilming is.

Ik weet dat die avond de meningen over de verfilming verdeeld waren. Het applaus vanuit de zaal begon ook niet direct bij de start van de aftiteling maar pas nadat de muziek was afgelopen. Ik verwacht dan ook niet dat het een groot commercieel succes wordt. Maar persoonlijk houd ik wel van dit soort films.

Het verhaal (zowel boek als film) speelt zich grotendeels af in een restaurant. Daar ontmoeten twee broers en hun vrouwen elkaar tijdens een diner. Ze zitten daar eigenlijk om te praten over iets verschrikkelijks wat hun zoons hebben gedaan. Maar niemand durft er over te beginnen. En lange tijd proberen ze er omheen te keuvelen tot het moment daar is dat er niets anders meer te bespreken is dan het onderwerp. Tegelijkertijd is iedereen elkaar aan het aftasten. Wat weet hij of zij en wat willen ze.

De hele avond wordt bekeken door de ogen van Paul. Hij is zowel observant als participant. De scenes in het restaurant worden gedurende de film onderbroken door flashbacks van Paul. Deze gaan over het incident met de zonen maar ook over zijn leven. Paul is een ex onderwijzer met een agressie issue zullen we maar zeggen en zit al een aantal overspannen thuis. Hij kan zich verbaal overal druk om maken maar ook fysiek. Naar mijn mening wordt dat heel goed weergegeven in de film. Jacob Derwigs vertolking van Paul is briljant. Paul is gewoon een vermoeiende en bij vlagen irritante man. Daarnaast heeft hij niet echt een warme relatie met zijn broer. Dat komt prachtig tot uitdrukking in de conversaties aan tafel. De sfeer aan tafel wordt ook steeds grimmiger. Wat ook prachtig wordt ondersteund door de muziek.

Het thema is een thema wat Herman Koch vaker gebruikt in zijn boeken. De relaties tussen mensen, familie en vrienden. Maar met name de relatie tussen ouder en kind. Wat hebben ouders over voor hun kinderen. Wat zijn ze bereid om door de vingers te zien om hun kinderen uit de problemen te helpen. En dan blijkt plotseling niemand te zijn wie hij is en lopen de meningen en gevoelens over wat goed is en wat niet heel erg uit een. Je ziet het tijdens het diner gebeuren, dat mensen van elkaar vervreemd raken. En wie laat nu eigenlijk echt afwijkend gedrag zien. Tekla Reutens metamorfose van stabiele vrouw en moeder naar een leeuwin die werkelijk tot alles in staat is om haar zoon te beschermen is heel mooi om te zien. Hier wijkt de film trowuens wat af van het boek. Het boek heeft een veel minder open einde dan de film. Wat mij betreft stoort het niet. Ik stoorde me veel meer aan de absoluut disfunctionele seksscène aan het begin van de film.

Maar dat moet je zelf maar gaan bekijken. Van mij krijgt de verfilming van 'Het Diner' een 7. En zoals Herman Kock gisteravond zelf zei 'de film maakt je in ieder geval nieuwsgierig naar het boek'. Waarbij hij heel politiek in het midden liet of hij wel of niet tevreden was met het resultaat.

2 opmerkingen:

  1. Ben nu heel nieuwsgierig geworden en ik ga zometeen beginnen met lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd wat je ervan vind. Ik denk dat de film bij de filmliga nog wel gedraaid gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.