dinsdag 28 januari 2014

FFC Update; Online shoppen nekt het milieu



Woensdag 22 januari 2014 stond dit stuk in de Metro. Het sluit helemaal aan bij de uitdaging die ik ben aangegaan voor dit jaar. Want een jaar lang geen kleding kopen gaat niet alleen over het niet uitgeven van geld. Het gaat ook over bewustwording en zoeken naar oplossingen. Zoals een aantal van jullie lezers weten ben ik een groot fan van online shoppen en webwinkels als Zalando. Maar nooit eerder heb ik erbij stilgestaan dat dit 'gemakkelijke' shoppen ook een keerzijde heeft, behalve dat het slecht is voor mijn portemonnee. Het lezen van dit artikel was voor mij dan ook best wel een eye opener.

De Loesje poster kreeg ik van een goede vriendin doorgestuurd. Toepasselijker kan niet.

Vele retourzendingen belasten milieu
Er wordt lustig geshopt op het internet. Net zo gretig wordt er van alles teruggestuurd. En de busjes maar rijden.

Talloze schoenen bestellen en ze bijna allemaal weer terugsturen; voor velen de normaalste zaak van de wereld

Koopkracht de kracht om te laten liggen wat je niet nodig hebtHet gemak waarmee op internet, vooral kleding, wordt gekocht en geruild is slecht voor het milieu. Busjes rijden af en aan om duizenden jurkjes, broeken, schoenen en truien te bezorgen en vervolgens weer op te halen omdat ze niet passen of de kleur niet aanstaat.

Dat blijkt uit een onderzoek van de expertgroep Ecologie, die de effecten van het koopgedrag op het milieu in kaart bracht. Door de verschuiving van offline naar online winkelen, wordt het milieuprobleem in toenemende mate op het bordje van het bedrijfsleven gelegd.

"Het aantal retouren veroorzaakt een hoge CO2-uitstoot", zegt Linsie Meijer van Advies- en accountantskantoor PwC, projectmanager van de expertgroep. "In de mode wordt ongeveer 60 procent weer teruggestuurd. Vrouwen bestellen jurkjes in vijf maten en drie kleuren en dan maar kijken wat het beste staat. De rest wordt kosteloos weer opgehaald. Want ondernemers zijn er niet voor te porren om retourkosten te vragen. Dat kost immers weer klanten."

Het milieubewustzijn van de internetkopers is vrij waardeloos. "Vrijwel niemand staat er bij stil als er weer eens een busje met een bestelling voor komt rijden", zegt Meijer.

De expertgroep heeft een oplossing voor het systeem bedacht die momenteel in ontwikkeling is: de Avatar. "Dat is een 3D-paspop die vrouwen op hun computerscherm zien. Ze kunnen dan het gewenste jurkje invoeren, met de kleur en de maat erbij en dat kunnen ze zien hoe het kledingstuk staat. Op die manier hoeven ze niet allerlei maten aan huis te laten bezorgen", zegt Meijer.

Het milieubewuster winkelen is ook nodig voor de bedrijven, want die maken steeds meer kosten aan brandstof. Zo moeten ze vaker naar moeilijk bereikbare gebieden. "Wat ook een oplossing zou zijn is dat maten overal hetzelfde zijn, maar dat is erg lastig voor elkaar te krijgen", zegt Meijer.
Een betere samenwerking tussen de vervoerders zou ook kunnen helpen. Nu kan het zomaar voorkomen dat eerst een busje namens H&M voor komt rijden en even later eentje van Wehkamp. Door het bundelen van leveringen kan dit worden voorkomen.

Om de consument zich bewust te maken van het weinig ecologische koopgedrag, stellen de onderzoekers voor om de impact op het milieu door te berekenen in de prijs of de consument te betrekken bij het bezorgproces, bijvoorbeeld door het bieden van alternatieve (groene) bezorgmogelijkheden. "Dat een product altijd maar snel geleverd moet worden is een aanname. Als consument wil ik het geleverd krijgen op het moment en op de plek dat het mij uitkomt. Dat mag morgen om 10.00 uur, maar kan ook best vrijdag om 16.00 uur. Deze optie krijg ik nu als consument niet aangeboden, maar is een mogelijkheid om de stroom van pakketjes efficiƫnter te distribueren", aldus Meijer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.