maandag 6 januari 2014

Mijn uitdaging voor 2014; Free Fashion Challenge


 free-fashion-challenge

Koop jij graag kleding? Ik wel.
Koop jij kleding omdat het op dit moment in de mode is? Ik wel.
Koop jij wel eens kleding die je maar of en toe of zelfs nooit draagt? Ik wel.
Koop jij wel eens kleding ook al heb je het niet echt nodig? Ik wel.

Maar dat is vanaf nu afgelopen. Want het komende jaar doe ik mee aan de Free Fashion Challenge.
Modebewuste studenten startten de Free Fashion Challenge in 2010 en inmiddels doen ruim 1000 mensen mee. Met de Free Fashion Challenge willen de initiatiefnemers laten zien dat zij vinden dat mode moet gaan over creativiteit, verfraaiing, vreugde, kwaliteit en goed ontwerp.

In de afgelopen jaren is mode meer en meer consumptie geworden. Mode werd fast fashion en kleding is wegwerp geworden. Generaties groeien op met de gedachte dat een t-shirt echt kan worden gemaakt voor 50 cent. Maar zijn zich er tegelijkertijd amper van bewust dat voor elk spotgoedkoop trendy kledingstuk iemand aan de andere kant van de wereld voor een hongerloontje in een atelier zit te zweten. En hebben wij het echt allemaal nodig? Nog een shirt erbij omdat het trendy is. Je derde blauwe spijkerbroek omdat die kleur toch net weer anders is. Nog een paar schoenen gewoon voor de heb.
Wat is de Free Fashion Challenge?
De deelnemers van de Free Fashion Challenge stoppen 1 jaar met kleding kopen. En daar zijn wat regels aan verbonden:
  • Het niet kopen van kleding of accessoires (tassen, schoenen, riemen, enz.) voor een jaar;
  • Dit geldt ook voor ondergoed en sokken;
  • Het niet kopen van  stoffen om zelf kleding te maken;
  • Je mag een van de bovenstaande items niet accepteren als geschenk;
  • Je kunt wel kleding ruilen met anderen
Ik ga de uitdaging aan. Jij ook?
Is de Free Fashion Challenge wat voor jou? Op FreeFashionChallenge.com vind je nog meer informatie.
Maar je kunt natuurlijk ook deze blog blijven volgen en lezen hoe het mij het komende jaar vergaat met het niet kopen van Fashion voor mezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.