dinsdag 28 januari 2014

Nooit Ziek Geweest


Nooit ziek geweest
Een tijd geleden heb ik op deze blog aandacht besteed aan het boek 'Klaas' van Nico Dijkshoorn. In deze post vroeg ik me af of je het wel een boek kon noemen en wat Nico nu eigenlijk wilde met dit boek. Een anonieme lezer van mijn blog gaf me de tip om 'Nooit Ziek Geweest' te lezen. Dan zou mij duidelijk worden waar het vandaan kwam. En, voegde deze persoon er nog aan toe, dit is wel een echt boek. Natuurlijk heb ik deze tip opgevolgd. Omdat ik nieuwsgierig was geworden naar het boek en wat het mij dan zou vertellen. Maar ook omdat deze persoon de moeite had genomen om mijn blog te lezen en er ook nog op te reageren. Dan doe je daar iets mee.

En deze anonieme tipgever had gelijk. Na het lezen van dit boek snapte ik Klaas beter.

Nooit Ziek Geweest gaat over de vader van Nico Dijkshoorn, Klaas. Een man die overmatig aanwezig was maar er eigenlijk nooit was. Het gaat over een gezin dat moet leren omgaan met de nukken van een man die nooit echt vader en nooit echt volwassen is geworden. Klaas eindigt uiteindelijk in een verzorgingstehuis omdat hij dementerend is. Ook de persoonlijkheidsverandering die dit teweegbrengt wordt door Nico Dijkshoorn zonder enige terughoudendheid beschreven. Tegelijkertijd gaat het boek ook een beetje over Nico Dijkshoorn zelf. Het is een eerlijk en heel menselijk verhaal waarin Nico niet schuwt om de fratsen van zijn vader te beschrijven. Maar ook de reacties hierop van hemzelf en zijn broers en moeder. Als kind en later al volwassen man.

Voor 'Nooit Ziek Geweest' had ik meer tijd nodig dan twee ritjes op en neer in de trein van Oss naar Den Bosch. Maar toen ik er eenmaal aan was begonnen kon ik het moeilijk wegleggen.

Dus 'Nooit Ziek Geweest' absoluut de moeite waard om te lezen en doe er daarna ook nog even Klaas achteraan.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.