donderdag 13 maart 2014

Juweeltjes uit mijn boekenkast

Het is weer boekenweek. Ieder jaar doe ik daaraan mee. Omdat ik van boeken en van lezen houd. Maar ook een beetje vanwege het gratis boekenweek geschenk en het gratis treinkaartje dat ik dan aan mijn ouders schenk. Meestal gebruik ik deze dagen om een werk te kopen van een auteur waar ik nog niets van heb gelezen. Deze keer heb ik 'De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje' van Jonas Jonassen gekocht. Natuurlijk laat ik jullie via deze blog nog weten wat ik ervan vind.

Nu koop ik niet vaak meer boeken omdat ik tegenwoordig alles digitaal lees. Koop ik wel een boek dan zijn het vaak prentenboeken voor de kinderen of mooie naslagwerken. En dat bracht me op het idee voor dit nieuwe item. Want staande voor mijn boekenkast zitten er toch wel een paar juweeltjes bij. En is het niet het boek zelf, dan is het wel het verhaal achter hoe ik aan het boek ben gekomen.

Vandaag wil ik beginnen met een boek waarvan vooral het verhaal een juweeltje is.

We schrijven begin april 2002. Perry en ik kennen elkaar juist een jaar en vieren dit jubileum met een weekendje weg. De eerste in een lange traditie van weekendjes die nog gaan volgen.We verblijven in Hotel Blanc in Arnhem. Een gezellig klein hotelletje in het centrum van deze leuke stad. Tot dat moment had ik nog niet zoveel ervaring met hotels. Maar dat is in de loop van de jaren wel verandert. Als we bij een hotel aankomen ben ik degene die de koffers uitpakt en voor alles een plaatsje zoek. Zelfs als we een weekendje weg zijn. Ik houd nu eenmaal van orde. Bovendien neem ik altijd teveel kleding mee en daar moet natuurlijk plaats voor gevonden worden. Tijdens het inrichten van deze hotelkamer kom ik in een van de lades van een nachtkastje een bijbel tegen 'the Hebrew-English new Testament'. Mijn hart slaat een slag over. Een boek. Bovendien vind ik het wel apart. Een bijbel, Het Boek van het Christelijk geloof, vertaald in de taal van een ander geloof. Het intrigeert me, zulke dingen. Wie laat er zoiets nu liggen. Aan het einde van het weekend besluit ik het boek mee te nemen.

Helemaal gelukkig met deze nieuwe aanwinst vertel ik het verhaal van het boek enthousiast aan mijn schoonfamilie. De vreugde slaat al snel om in paniek. Mijn schoonouders weten me te vertellen dat dit boek waarschijnlijk eigendom is van het hotel. Dat is namelijk normaal in hotels. Dat er bijbels in de hotelkamers liggen. Mijn hemel, denk ik, ik heb het boek gestolen. Van alle dingen die ik zou kunnen stelen uit een hotel heb ik een bijbel gestolen. Geen zeepjes of handdoekjes of douche-kapjes. Nee een bijbel. Oh zondige mij, ik zal branden in de hel.

De glans van het boek is er inmiddels wel een beetje vanaf. In plaats daarvan zit ik met een gestolen bijbel in mijn maag. Ik besluit daarom een nette brief te schrijven naar het hotel, mijn excuses aan te bieden en het boek terug te sturen. En aldus geschiede. Maar wat schetst mijn verbazing als ik een paar dagen later een pakketje in mijn brievenbus vind met daarin diezelfde bijbel en een brief van een medewerkster van het hotel. De bijbel blijkt geen eigendom van het hotel te zijn en is nooit door iemand opgeÃĢist. En omdat eerlijk het langst duurt en ze gecharmeerd waren van mijn  mooie brief hebben ze me de bijbel teruggeven.

Het boek prijkt nog steeds tussen een Nederlandstalige versie van de bijbel en de Koran in mijn boekenkast. Inclusief de brief van het hotel. En het verhaal achter het boek is inmiddels legendarisch geworden binnen de familie.



1 opmerking:

  1. Ik herinner me dit voorval nog als de dag van gisteren, maar wat heb jij tegenwoordig toch met het woord "schoon" ??????

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.