dinsdag 20 mei 2014

Juweeltjes uit mijn boekenkast 3 Some Like it Hot







Ik houd van boeken en ben dol op films. Vroeger, toen ik nog echt jong was had ik een zekere voorliefde voor oude Hollywood films. Zwart wit ingekleurd het maakte me niet zoveel uit. De Belgische zenders deelden deze liefde met mij. Zodat ik menig zaterdagmiddag aan de buis zat gekluisterd om te genieten van prachtige decors, overdadige kleding en filmsterren van weleer. Dezelfde filmsterren die jaren later door Madonna (waar ik ook een voorliefde voor heb) in haar hit Vogue werden vereerd. De acteurs en actrices uit die tijd hadden een zekere allure, stijl. Ze spraken nog tot de verbeelding. Actrices als Marilyn Monroe en Marlene Dietrich. Dus als je als filmliefhebber met een bepaalde voorliefde en als boekliefhebber tegen een bepaald boek aanloopt dan staat de wereld heel even stil. En dat gebeurde me een aantal jaren geleden met dit boek.

Het was begin 2000 toen ik met een goede vriendin in Amsterdam was. Misschien om een tentoonstelling te bezoeken. Misschien om gewoon te winkelen. Ik weet het niet meer precies. Maar we liepen door de Kalverstraat en besloten even de American Bookstore te bezoeken. Deze vriendin had in die tijd een voorliefde voor de boeken van Calvin and Hobbes. En terwijl zij doelgericht op zoek ging naar een editie die ze nog niet had liep ik doelloos rond op zoek naar iets. Plotseling zag ik het liggen. Het prachtige filmboek ´Some Like it Hot´uitgegeven door Taschen. Ik had er al wat over gelezen. En in mijn dromen was ik de trotse eigenaar van het boek. Maar gezien het prijskaartje dacht ik dat het altijd bij dromen zou blijven. En nu lag het daar praktisch voor het grijpen. Het was namelijk een inkijkexemplaar en sterk in prijs gereduceerd omdat de doos wat beschadigd was. Het boek zag er nog prachtig uit en ook de speciale inleg zat er nog in. Het script met de persoonlijke aantekeningen van Marilyn Monroe. Heb ik lang geaarzeld. Nee, ik heb het boek gepakt en ben ermee naar de kassa gegaan.

De rest van de dag heb ik met een lamme arm gelopen vanwege de omvang en het gewicht van het boek. Maar ik had het. En in mijn euforie vergat ik bijna alle pijn. Het is zo´n boek waar je af en toe nog eens doorbladert en dan weer wat leest. Een prachtig naslagwerk met grote foto´s en leuke weetjes over de film en zijn historie. Het is ook een boek met verrassingen. Want toen ik het zojuist weer uit mijn boekenkast plukte en erdoorheen bladerde kwam ik twee dingen tegen waarvan ik geen weet meer had. Blijkbaar had ik het artikel over het boek zelf bewaard in het boek en ik kwam een gedroogd takje Camille tegen netjes tussen twee velletjes keukenrol achterin het boek. En dat maakt zo´n boek extra leuk.

Ik ga verder niet uitweiden over waar de film over gaat. Heb je deze nog nooit gezien. Dan moet je ´m echt een keer kijken deze komisch romantische film. Ver na de door van haar hoofdrolspeelster uitgeroepen tot beste film van de eeuw. Met het verrassende trio Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon. En houd je niet van films. Dan is dit boek nog altijd heel erg de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.