donderdag 26 juni 2014

Juweeltjes uit mijn boekenkast 4 Het Lelijke Jonge Eendje

Ik hou van prentenboeken.Met die prachtige kleurrijke platen erin. Die prachtige platen die een verhaal ondersteunen of het soms al bijna helemaal vertellen. En ook mijn kinderen zijn er dol op. Dus als het even kan koop ik ieder jaar met de Kinderboekenweek zo'n mooi prentenboek. De kinderen zijn nu nog op een leeftijd dat de simpel vertelde verhalen, met de korte zinnen en veel herhaling, hen nog boeien. Maar ik denk dat ik er zelf nooit genoeg van zal krijgen.

Dit juweeltje is eigenlijk al een heel oud prentenboek. Het verhaal van het Lelijke Jonge Eendje is natuurlijk nog ouder maar in deze uitvoering extra mooi. De illustraties zijn litho's, gemaakt door de Nederlandse prentkunstenaar Theo van Hoytema. De originele versie dateert van 1893. De herdruk waar ik het hier over heb is van 1970. Maar het heeft nog wel een aantal jaren geduurd voor ik het vond bij een tweedehands boekenmarkt in het provinciehuis in Den Bosch. Het zal inmiddels zo'n 10  jaar geleden zijn. Exact weet ik het niet meer. Maar in het boek staat een tweedehands EUR prijs vermeld. Dus langer dan 13 jaar is het niet geweest.

Toeval wilde dat mijn ouders en ik een paar maanden voor die bewuste tweedehands boekenmarkt naar het Gemeentemuseum Den Haag waren geweest voor een tentoonstelling waar ook wat werk van Hoytema te zien was. De kleine bij expositie ging over de vogelprenten van deze kunstenaar. Mijn moeder en ik waren beiden zeer gecharmeerd van zijn werk.Het gemeentemuseum heeft trouwens werk van Hoytema bij haar topstukken zitten.

Een paar maanden later gingen we dus, traditiegetrouw, naar de jaarlijkse tweedehands boekenmarkt in Den Bosch. Heerlijk vond ik het om langs al die kraampjes te slenteren op zoek naar iets. In die tijd vooral naar uitbreiding van mijn Olaf J de Landell collectie en naar mooie kunstboeken. Maar soms liep ik wel eens tegen iets aan waar ik helemaal niet naar op zoek was. Iets zoals dit boek bijvoorbeeld. Sommige mensen geloven niet in toeval maar in het lot. Waren we nooit naar het gemeentemuseum in Den Haag geweest dan weet ik niet of dit mooie prentenboek me ooit was opgevallen tussen al die duizenden boeken in die kraampjes. Maar op dat moment wel. En het was nog in prachtige staat ook. Dus was het toeval of was het voorbestemd dat ik dit exemplaar vond. Wat het ook is geweest, ik heb het en met een mooie herinnering erbij. Een echt juweeltje.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.