maandag 25 augustus 2014

Tim's Vermeer


Ik houd van Kunst in al zijn verschijningsvormen. Ook van de schilderkunst. Van modern tot klassiek. En van de Nederlandse meesters is Vermeer absoluut een van mijn favorieten. Deze schilder van het licht met zijn prachtige composities, kleurgebruik en perfectionistische detaillering vind ik op zijn minst gezegd fascinerend. Niet dat ik er hele studies aan wijd. Maar het is heerlijk om naar zijn werken te kijken. Studies en onderzoeken laat ik liever over aan de wetenschappers onder ons. Ik ben meer een gevoelsmens. Ik vind iets mooi of niet. En vind ik het mooi dan besteed ik er meer aandacht aan en beklijft het. Wetenschappers willen alles verklaren en dat neemt teveel de charme, de ambachtelijkheid en de emotie achter kunst weg. Maar dat is mijn persoonlijke mening. 

Af en toe is er echter zo'n studie die op zijn minst net zo fascinerend is als het werk of de kunstenaar zelf. De film of documentaire Tim's Vermeer is zo'n voorbeeld hiervan. In deze film probeert de uitvinder en technicus Tim Jenison de techniek van schilderen die Vermeer, volgens zijn theorie, heeft in de praktijk te brengen. Een theorie die hij ook toetst bij wetenschappers en Vermeer kenners alsmede het eindresultaat. De film laat de vorming van het idee en de weg naar de uitwerking ervan zien met al zijn ups en downs. Volharding en inzet zijn wel de steekwoorden van dit proces. En het resultaat? Je moet de film zelf maar bekijken.

Waarom ik deze studie nu wel zo interessant en leuk vind? Uit het verhaal en het onderzoek blijkt de liefde en het respect voor het ambacht en het werk van Vermeer. Het schijnt dat hij maar 34 werken heeft gemaakt. Na het zien van Tim's Vermeer begrijp ik in ieder geval helemaal waarom.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.