zaterdag 14 maart 2015

Trio Giphart & Chabot; onverwacht aangenaam verpozen


Geen foto

Donderdagavond 12 maart togen mijn moeder en ik met een goede vriendin naar theater de Lievekamp in Oss. In het kader van de Boekenweek 2015 trad daar het Trio Giphart & Chabot op. Geheel in het gedachtegoed van Martin Bril, die ooit deel uitmaakte van het trio, was ik gekleed in een vrolijk zwart met wit polka dot rokje. Niet wetende wat te verwachten van deze avond.

Vol spanning van wat er ging komen betraden we de zaal en namen plaats op onze stoelen in afwachting van de twee schrijvers. De opkomst was niet wat je noemt spectaculair. Twee wat oudere heren in zwarte pakken die aarzelend dansend op muziek opkwamen. Het podium minimalistisch ingericht met wat microfoons, een tafel met een laptop aan de ene kant en een wit projectiescherm aan de andere kant. Maar schijn bedriegt en soms is er gewoon niet meer nodig dan een stem en het woord. Want zodra ze begonnen was het genieten van hun vrolijke, hilarische en soms ontroerende verhalen en anekdotes. Chabot met heel zijn lijf en leden en Giphart in een droogkomische wat ingetogen stijl. Literair theater. Kortom geweldiggenoten.

De avond stond niet alleen in het teken van literatuur maar ook van lekker eten en drinken en gezellig samenzijn. En na de voorstelling hielden de heren schrijvers zelfs een signeersessie. Giphart achter de schrijftafel en Chabot hangend aan de bar. Waar ook wij graag voor in de rij gingen staan.  Nu gebied mij de eerlijkheid toe te geven dat ik, in tegenstelling tot het werk van Giphart, onbekend was met het werk van Chabot. Dus had ik om mijzelf wat meer te verdiepen in de materie eerder die week een boek van hem gekocht. Wat ik tot nu toe heb gelezen bevalt me heel best. En inmiddels ben ik dus niet alleen in het bezit van boeken van beide heren maar zelfs van gesigneerde boeken van de heren. En van een foto van mezelf in gesprek met Bart Chabot. Tsja, wat je allemaal niet kan overkomen op een gewone donderdagavond in Oss.

En voor diegene die perse willen weten wat er nu precies staat:

Giphart (op 1 pagina)
"Voor de allerleukste Saskia van heeeeel Den Bosch en Oss!!!! Verzin nog eens een product!!!"

Chabot (op 3 pagina's, hij is niet alleen chaotisch in zijn performance maar ook in zijn schrijven)
"Voor Saskia die een kreatief brein heeft want verzint producten bij een bank! (ook na ....de crisis!). 
Alle goeds en liefs"

Waarna er nog wat verwarring ontstond over een taalfout/stijlfout in de tekst van Giphart ;-)
Maar om dat te begrijpen had je erbij moeten zijn.

Trio Giphart & Chabot, als je de kans krijgt ze nog ergens te zien ga er dan zeker naartoe.













1 opmerking:

  1. Ja, ik heb ook genoten van dit voor mij " last minute " avondje uit. Subliem !!!!!
    Met dank aan Jenneke die net op tijd ziek was geworden, beterschap meid !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.