dinsdag 14 april 2015

Action Painting; Jackson Pollock style

Zaterdag 4 april ben ik met mijn moeder, schoonzus, haar moeder, zus en nichtje naar Bunschoten gereden om daar met nog 15 anderen ons creatieve zelf te ontdekken. Het idee kwam van mijn schoonzus. Onder de bezielende leiding van Stef Vedder, van schilder-cursus.nl, gingen we aan de gang met de techniek van het verf smijten. En geloof me het was echt smijten. Na een uitgebreide introductie, onder het genot van een hapje Spakenburgs Hart en een drankje, mochten we zelf aan de slag. Te beginnen met drie rondjes proefgooien. Daarna begon het echte werk.

Van te voren had ik me afgevraagd wat we in godsnaam van 2 tot 5 gingen doen. Ik heb me ├╝berhaupt afgevraagd wat we gingen doen. Waarom zou je zoveel tijd nodig hebben om een doekje van 60 x 40 vol met verf te gooien. Maar toen we eenmaal bezig waren werd dat snel duidelijk. Want naast het feit dat Stef een levendige verteller is en vooral niet kort van stof, was er genoeg te doen. het was uiteindelijk 6 uur toen we weer naar huis reden.

Iedereen mocht 5 kleuren op zijn 'doek' smijten en om het af te maken nog een laatste smijt-ronde doen met goud of zilver kleurige verf. Er waren dus 5 rondes waarbij ieder om de beurt verf op zijn doek mocht gooien. Tot je weer aan de beurt was ging je aan de slag met het bepalen van de (volgende) kleur en het mengen ervan. Want we mochten slechts gebruik maken van de 3 primaire kleuren en zwart en wit. En dan is het maken van de juiste kleur nog een hele uitdaging. Een beetje van dit, een beetje van dat, beetje wit, beetje zwart. Het leek soms wel het atelier van tante Til.



Om wat inspiratie op te doen had ik me van tevoren verdiept in het action painting. En dan met name in het kleurgebruik van Jackson Pollock. Met wat voorbeelden in mijn achterhoofd ging ik aan de slag met het mengen van de juiste kleuren. En ik moet zeggen, ik heb het er aardig vanaf gebracht. Wat ik in mijn hoofd had heb ik op het doek gekregen. 

Voor het definitieve resultaat moesten we een weekje wachten. Mijn ouders hebben onze werken maandag in Bunschoten opgehaald en vandaag zag ik het definitieve gedroogde werk voor het eerst. 

Hierboven zie je het resultaat van een gezellig middagje verf-smijten. En ik ben er best wel trots op.




1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.