donderdag 9 april 2015

We love DENIM; on a flaired mission update

Een aantal weken geleden heb ik jullie op deze blog verteld over mijn voorliefde voor denim en dat dit weer helemaal in is. Hot items dit jaar zijn flaired jeans, denim rokjes en patchwork of blend. En omdat ik nog geen spijkerrokje had en ik wel een flaired jeans had maar hier nog niet helemaal goed in paste had ik mezelf twee missies gesteld. Hierbij een update van deze twee missies.

1 Flaired
Het gaat niet snel maar het gaat. Mede dankzij Evy gaat het ademen alweer een stuk beter in mijn flaired jeans. Maar ik ben er nog niet. Hopelijk kan ik jullie over een paar weken nog positiever kan berichten.



Patchwork of blend

Met deze missie gaat het een stuk beter. Sterker nog, deze is afgerond. Ik ben inmiddels in het trotse bezit van een spijkerrok geheel in de stijl van patchwork of blend. Hoe je het ook wilt noemen.

Zie hier het resultaat.


De basis is van een rok van Sissi Boy die ik al heel lang heb, al eens in de zak van Max had gegooid maar er toch weer uit had gevist. Voor deze rok heb ik hem echter uit elkaar gehaald. 1 van de pandjes diende als patroon voor de geheel nieuwe rok.

Als materiaal heb ik gebruik gemaakt van 5 verschillende spijkerbroeken. 4 voor de verschillende stroken en 1 voor de tailleband.

Eerst heb ik broeken uitgezocht waarvan de pijpen groot genoeg waren om er 2 stroken uit te knippen. Daarna heb ik gekeken welke ik wilde gebruiken. Om het effect van licht en donker te krijgen en het effect van verschillende soorten denim heb ik lichte en donkere stoffen gebruikt en van sommige broeken juist de 'verkeerde' kant van de stof gebruikt. Ook heb ik gekeken naar de stugheid of eigenlijk soepelheid van de stof. Vanwege het model moest de stof namelijk niet de dik en stug zijn om mooi te vallen.

Nadat ik dit bepaald had ben ik de panden gaan knippen en heb ik deze aan elkaar genaaid. Mijn moeder heeft in het achterpand de rits gezet.
Dit was een bestaande rits uit mijn moeders onuitputtelijke voorraad handige dingen om te bewaren.

Nadat het voor- en achterpand aan elkaar zaten moest er natuurlijk gepast worden. Tijdens het passen bleek dat er wat meer model in moest komen. Dus heb ik het pandje van de originele rok er nog een keer op gelegd en op basis daarvan de rok bij de taille en heupen ingenomen.

Vervolgens kon de tailleband erop gezet worden. Het was een bestaande tailleband, met knoop en knoopsgat, die echter te lang was. Dus moest er een keuze gemaakt worden. Knoop eraf of knoopsgat. Logischerwijs heb ik ervoor gekozen het knoopsgat te sparen.
Aan de tailleband zaten nog lusjes. Ik heb besloten deze te laten zitten waar ze zaten en ook de lengte van de lusjes te laten wat het was. Dit geeft een wat speelser effect aan de rok doordat de lusjes nu niet evenwijdig verdeeld zijn over de rok en over de tailleband vallen.

Als laatste stap heb ik de rok op lengte gemaakt en gezoomd.




1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.