woensdag 13 mei 2015

Bierbrouwers Festival Utrecht

Zaterdag 9 mei 2015 was het
5de Bierbrouwers Festival in Utrecht. Locatie Molenerf  'De Ster' aan het Molenpark 3. De afspraak stond al sinds januari om hier met vrienden naartoe te gaan. Dus zijn we zaterdagmiddag met een clubje van 7, in de grote gele, naar Utrecht afgereisd.

Nu ben ik van nature niet zo'n bierdrinker maar meer een wijndrinker. Niet eens zozeer een wijnkenner, maar een wijngenieter en wijn waardeerder. Vooral mijn smaakpapillen en hoofd zijn in staat een goede van een slechte wijn te onderscheiden. Mijn voorkeur gaat uit naar de droge witte. Voor mijzelf was het dan ook een nogal gewaagde onderneming. Als wijndrinker naar een bierfestival. Maar ik had mezelf voorgenomen om het bier een kans te geven.

De locatie lag op loopafstand van Utrecht Centraal Station. Bij een prachtige molen aan het water. Een historisch stukje Utrecht in de moderne stad. En wat een toepasselijke plek voor een proeverij en een oude ambacht. Midden op het terrein stond een grote tent waar een bluesband het lekker verpozen aanvulde met heerlijke muziek. In de tent stonden 12 stands met bieren. Buiten de tent nog 7. Daarnaast was er ook gedacht aan eten. Je kon een starterspakket aanschaffen dat bestond uit een glas, 5 munten en een boekje met daarin alle deelnemende bierbrouwers en een beschrijving van het bier dat ze schonken met het alcohol promillage erbij. Dat laatste was vooral zeer handig.

Het was mijn vrienden zeer genegen om mij aan het bier te krijgen. Dat was te merken aan alle tips (gelukkig) die ik kreeg. En ik denk dat er niemand is die zoveel geproefd heeft van al het goddelijk nat dan ik. En het heeft zijn vruchten afgeworpen. Want uiteindelijk heb ik maar liefst 4 bieren gedronken. En daar waren er warempel nog een paar bij die ik echt lekker vond ook.

Zevenstar Blond (Blond 6%)
Zevenstar Blond van brouwerij Sevenstar is een geurig fruitig blond bier met een frisse geur van citrus. Het heeft tevens een zoete smaak met een heerlijke iets bittere afdronk.

Ring Your Mother 2015 XS Mild (Berliner Weisse/Mild Ale 2,6%)
Ring Your Mother 2015 XS Mild van brouwerij Rooie Dop is fris, licht zuur en enorm lekker weg te tanken. Gemaakt door de mout van de Ring Your Mother 1832 XXXX Mild nogmaals te spoelen. Kruising tussen een zure Berliner Weisse en een mild ale. Gemaakt in Engeland samen met de Amsterdamse brouwerij Oudipus bij en met Buxton Brewery.

Lactic Fantastic (Raspberry Sour Ale 5%)
Lactic Fantastic van brouwerij De Kromme Haring is gebrouwen zonder hop, maar met frambozen, Brettanomyces (B) en melkzuur bacteriën. Zuur, fris, fruitig en funky.

Het laatste bier was van CEAUX Brew. Ik weet helaas niet meer welk bier ik heb gedronken. Alleen dat het een bier was uit 2013. Maar wel lekker. Bovendien verkochten ze daar ook heerlijke chocolade van Mesjokke.

Het is een buitengewoon gezellige middag geworden in een goede sfeer, prima gezelschap en lekker bier. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.