zaterdag 30 mei 2015

FBLS bag 9 Paisley

Het was weer eens tijd voor een nieuwe FBLS bag. En ik had inmiddels al weer heel wat inspiratie opgedaan. Pinterest is hiervoor bij uitstek een prachtig medium. Een digitaal prikbord wat je met de hele wereld kunt delen en wat de hele wereld met jou wil delen. Vroeger schuurde ik foto's en idee├źn uit tijdschriften en kranten en bewaarde ik deze in mappen die ik vervolgens in een grote doos stopte om er nooit meer in te kijken. Nu druk ik op de knop Pin this en voila het is bewaard voor de eeuwigheid. Maar vooral altijd en overal makkelijk beschikbaar.

Inspiratie
De inspiratie voor deze nieuwe tas kwam eigenlijk van een rok. En het ging me vooral om de kleurcombinatie en het motief. De rok bleef maar door mijn hoofd spoken en op een dag kwam  de manier tegen om de kleurcombinatie en het motief toe te passen. In de trein van Den Bosch naar Oss zag ik iemand met een zwarte vilten shopper. Op het label stond Contessa. Thuis heb ik het meteen opgezocht. Lang leven het world wide web. Het bleek een online schoenenwinkel te zijn met een beperkt aantal winkel locaties in Nederland. Maar op de site geen tassen te vinden. Dus heb ik via mail contact met ze opgenomen en na een paar keer over en weer mailen was ik al snel in het bezit van een paar Contessa tassen. Een daarvan, een blauwe, heb ik inmiddels aan mijn dochter geschonken.

Materiaal
Het idee en de basis waren er. Nu nog de uitwerking.
Naast de zwarte vilten tas heb ik bruin leer gebruikt en groen vilt. Het vilt heb ik gekocht. Maar voor het leer heb ik een oude bruine leren jack uit elkaar gehaald. De jack had ik ruim 20 jaar geleden gekocht bij een Humanitas winkel in Amsterdam voor maar liefst 7 gulden. Ja je leest het goed. De jack was toen al oud maar ik heb er nog veel jaren plezier van gehad. Ooit hebben ze in een kroeg geprobeerd de jack van me af te pakken. Maar dat heb ik gelukkig kunnen voorkomen. We hebben dus nogal een innige relatie met elkaar.

De uitwerking
Om de Paisley motieven te maken heb ik via internet de vorm geprint in 5 verschillende maten. Vervolgens heb ik uit de verschillende materialen de Paisley vorm geknipt. Nadat ik er een aantal in alle maten had geknipt heb ik ze op de tas gelegd om te bepalen wat de mooiste compositie zou zijn. Na wat passen en meten en bijknippen had ik deze al snel gevonden.
Daarna moesten de vormen aan elkaar gemaakt worden en als laatste stap bevestigd op de tas. Ik heb er bewust voor gekozen om de vormen niet allemaal op exact dezelfde manier op elkaar te maken of precies in het midden van de grootste vorm. Op deze manier ontstaat er een wat speelser effect.

Het resultaat
In eerste instantie wilde ik de tas aan de zijkanten losmaken om de vormen erop te kunnen naaien. Maar mijn moeder dacht dat erop plakken met textiellijm een beter idee zou zijn en net zo effectief. Mocht het niet goed blijven zitten dan zou ik ze er later altijd nog op kunnen naaien.
Zo gezegd, zo gedaan.

En het resultaat. Ik ben er gewoon heel blij mee. De kleurcombinatie en compositie zijn heel sterk. FBLS bag 9 Paisley is een mooie functionele tas geworden. Nu alleen nog een bijpassend rokje ;-)









1 opmerking:

  1. Complimenten voor hoe je het idee hebt uitgewerkt, het is ontzettend mooi geworden.
    Creative geest hoor !!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.