woensdag 17 juni 2015

FBLS bag 10 Fold

De nieuwste editie van FBLS bag is nog in zijn try out fase maar ik wilde hem jullie toch niet onthouden omdat ik het concept zo fantastisch vind. Een tas uit een stuk die je in elkaar kunt vouwen. Het idee kwam van een bord dat ik op Pinterest volg; origami bags en toen ik deze zag wilde ik direct proberen er zelf een te maken. Zo gezegd maar niet zo 1 2 3 gedaan. Alhoewel.

Stap 1
Ik ben begonnen met het maken van een aantal schetsen op basis van de paar foto's die ik had. Want wat is het model van een tas die uit een stuk is gemaakt. Hoe maak je deze draagbaar met alles erop en eraan. Een voorkant, achterkant, zijkant, bodem en handvatten.  En tenslotte moet hij ook nog dicht zijn. 

Stap 2
Met de schetsen, en met de hulp van Perry, ben ik gaan knippen en vouwen tot ik het juiste model te pakken had. Vervolgens heb ik deze op schaal gemaakt van papier en daarna op schaal van tassenvilt om te zien of het systeem zou werken. 

Stap 3
Met de zogenaamde dummy (de paarse versie) was ik dusdanig tevreden dat ik vervolgens van karton een mal heb gemaakt 3,5 x zo groot als de papieren en vilten dummy versie. Een mal van een halve tas was voldoende. Deze mal heb ik gebruikt om van tassenvilt een try out model uit te tekenen (de blauw grijze versie) en in elkaar te zetten. En ook in het groot werkte het model goed. 

Laatste stap
De laatste stap moet ik nog nemen. Want het materiaal wat ik heb gebruikt (tassenvilt) is niet geschikt voor dit model. Daarvoor is een steviger en stugger materiaal nodig. Voor de tas zelf kan het wel, ik heb er een los bodempje ingelegd ter versteviging, maar voor de handvatten is het te kwetsbaar. Ik heb daarom in dit model met het paarse vilt de handvatten ook proberen te verstevigen. Maar daardoor werd het niet voldoende stevig om er echt iets in mee te kunnen dragen. Daarom wil ik dit model nog een keer maken van geschikter materiaal en dat is hoogstwaarschijnlijk leer. Voordeel van leer is dat je het kunt snijden. Het vilt heb ik geknipt maar dat is wat minder strak.

Naast het model ben ik ook heel tevreden met de kleurcombinatie blauwgrijs / paars. Het lijkt me daarom mooi om de tas uit te voeren in een grijskleurig leer bekleed met paars. En dat laatste kan wat mij betreft gewoon vilt zijn. Dus de een na laatste stap is op zoek naar geschikt materiaal en daarna nogmaals de tas maken.

En deze, die kan ik mooi gebruiken om er sjaals in te bewaren of zoiets dergelijks. Want weggooien is natuurlijk eeuwig zonde.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.