woensdag 5 augustus 2015

FBLS bag 11; Clutch Envelop

We hebben weer een nieuwe FBLS bag gecreëerd, mijn moeder en ik. Na de shopper size Fold en Paisley was het tijd voor een wat bescheidener model. Een clutch om precies te zijn.

Inspiratie
Ideeën voor tassen vind ik overal. In dit geval, hoe vreemd het ook klinkt, uit een Facebook advertentie van Bol.com en, hoe kan het ook anders, van Pinterest. Post was dit keer het thema. En dus dacht ik, waarom dan niet een clutch in envelop model. Toepasselijker kan het niet.

Materiaal
De tas is, op het zwarte satijnband na, helemaal gemaakt van bestaande materialen. De basis voor de tas is een fietstas die we een paar jaar geleden van mijn schoonmoeder hebben gehad. Het was een kerstpakket en het thema was fietsen. De verpakking van het kerstpakket was de fietstas met daarop de kleuren en verwijzing naar PTT Post.
Voor de binnenkant heb ik een restje oude voeringstof gebruikt van een jas die mijn moeder ooit voor Bo heeft gemaakt. De zwarte glanzende stof deed me denken aan Chanel. En om het tasje een wat luxe uitstraling te geven heb ik voor de afwerking zwart satijnband gebruikt.

In eerste instantie wilde ik voor de sluiting een plastic gesp gebruiken. Maar dit was te grof en zag er wat goedkoop uit. Daarom heb ik besloten ook hiervoor lint (zwart satijnband) te gebruiken. Op die manier kun je het tasje of 'het pakketje' dicht strikken. Misschien niet helemaal handig maar wel leuk en het past helemaal in het thema.
 
The making of...
Het begon met het uit elkaar halen van de fietstas en het uitzoeken van bruikbare stukken. Zoals je ziet had ik toen nog het idee voor de gesp sluiting. Maar uiteindelijk ben ik daarvan afgestapt. Om een mooi envelop model te krijgen heb ik eerst een mal gemaakt en vervolgens de buitenkant en de binnenkant geknipt. Het eerste resultaat was al snel zichtbaar. Daarna ben ik het satijnband erop gaan spelden. Dat was vooral om te experimenteren met de hoeken aan de onderkant van de tas.
Het band is te dik om ook rondom de klep te verwerken. Daarom en omdat anders de rood - wit - blauwe streep zou wegvallen, hebben we ervoor gekozen om het lint alleen rondom de zak te verwerken.

Vanaf dat punt heb ik mijn moeder erbij betrokken. Zij had een goed idee om de hoeken mooi stak te krijgen. Vouw deze op de juiste manier om de hoek van de tas. Strijk de hoek erin en stik deze vervolgens op de vouwlijntjes vast. Daarna kun je hem prachtig om de tas schuiven. Voering tegen de buitenkant stikken, dichtbind lint op de achterkant vast stikken en vervolgens het lint helemaal vastspelden rondom de tas en vast stikken.

Het resultaat
Het resultaat zie je hierboven. Een grappig tasje wat je met van alles kunt combineren. Van stoer tot gekleed. En je kunt er ook nog wat in kwijt.



1 opmerking:

  1. Volgens mij hebben we op hetzelfde moment ons blogbericht gepubliceerd . Ik zal nog even een link maken naar jouw uitgebreidere verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.