dinsdag 27 oktober 2015

Project 52 bags; FBLS bag 15 Coat

Het regenjasje waar deze tas van is gemaakt ligt al ruim 5 jaar op zolder. Bo droeg het rond haar tweede levensjaar. Al die tijd heb ik het als special bewaard in de hoop dat in de familie of bij vrienden ooit nog eens een keer een meisje geboren zou worden. Maar helaas, het zijn bijna alleen maar jongetjes geworden. Weggooien of weggeven kon ik het echter niet. Het stond Bo altijd zo schattig. Project 52 bags was daarom de perfecte manier om toch nog iets leuks met dit jasje te doen. 

Het idee


Bij verschillende tassenlabels zie je in het assortiment tassen in de vorm van jackjes of jassen. Moschino en Chanel zijn hier een aantal voorbeelden van. Deze tassen zijn gemaakt van leer. En mijn jasje van gewone stof met een coating zodat deze waterdicht is. Daardoor krijgt de tas een ander uiterlijk. Maar de basis is goed.
Ik wilde de vorm van het jasje zoveel mogelijk in tact houden en ook zoveel mogelijk materialen hergebruiken. Ik heb daarom alleen de mouwen uit het jasje gehaald en de rist eruit geknipt. Het voor en achterpand heb ik aan elkaar gelaten, inclusief de voering, maar daarna wel doormidden geknipt. Op die manier kon de onderkant als zak dienen en de bovenkant als klep. Omdat de bovenkant smaller is dan de onderkant heeft mijn moeder dit deel breder gemaakt door er delen van de mouwen aan te zetten. Daarna heeft ze de klep aan de binnenkant nog een extra voering gegeven zodat deze helemaal dicht is. Op die manier ontstaat er ook nog een extra zak. De klep is wit afgebiesd met overblijfselen van de mouwen. De zak is afgebiesd met rood band wat mijn moeder nog had liggen. Vervolgens is de klep aan de zak bevestigd en zijn er aan de zijkanten lusjes aangemaakt om de ketting aan te bevestigen. Met een wit knoopje en lusje aan de binnenkant blijft de zak van de tas dicht. De kleine zakjes aan de achterkant zijn echt en ook nog te gebruiken om kleine dingen in op te bergen.
Het is een leuk tasje geworden waar je nog best wel wat in kwijt kunt.
En natuurlijk is FBLS bag 15 Coat ook al getest. Bij niemand minder dan Marco Borsato's Symphonica in Rosso. Want die dag was de kleur rood.

De materialen
  • Regenjasje Bo
  • Restje rode katoenen stof Toos de Wit
  • Rood lint Toos de Wit
  • Witte knoop uit knopen pot Toos de Wit
  • Zwarte ketting oud kostuum Saskia
Het resultaat





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.