maandag 9 november 2015

Project 52 bags; FBLS bag 16 Flower Power

Het belangrijkste materiaal waar deze 16de FBLS bag van gemaakt is, is een leren jas die ik ooit eens tijdens een tienertoer tripje naar Amsterdam heb gekocht. De jas was toen al tweede hands. Het is al zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wat de prijs was. Maar volgens mij heb ik deze voor 6 gulden (ja zo lang is het al geleden) gekocht bij een Humanitas winkel. Toen heette dat tweede hands. Nu noemen ze het vintage. De jas heeft tijdens mijn MBO (mode&kleding) en HBO tijd (lerarenopleiding kleding) heel goed dienst gedaan. Het zag er heel artistiek uit zo'n jaren 70 bruine leren jack. Daarna heb ik 'm jarenlang alleen aan gehad tijdens de carnaval. En nu haal ik er mooi materiaal uit voor mijn tassen. Ook voor FBLS bag Paisley heb ik leer van dit jack gebruikt. En het is nog niet op.

Het idee


Ik wilde een keer uit mijn comfort zone met dit tasje; kleur en decoratie. In tegenstelling tot de minimalistische, strakke en ingetogen tassen die ik voornamelijk maak (laat maken). Mijn inspiratie kwam van verschillende bronnen qua vorm en decoratie. Ik wilde iets met bloemen. Dat wist is wel. Maar pas toen ik de bloemen op de Fendi tassen van de lente/zomer 2016 collectie zag wist ik hoe. Dus ben ik het internet afgestruind op zoek naar tekeningen van bloemen die als patroon konden dienen. Deze heb ik in verschillende grootte uitgeprint om te kijken welke het best bij elkaar passen en om te kijken hoe ik ze het beste over de tas kon verdelen. Vervolgens heb ik ieder bloemetje in leer en vilt uitgeknipt en aan elkaar bevestigd met een knoop.
De tas bestaat uit twee lederen en twee vilten cirkels (maar boterhambord servies 365+ IKEA). Deze zijn aan elkaar bevestigd met een rits. Omdat de rits niet helemaal rondom past blijft er aan de bovenkant een opening die je groter kunt maken door de rits verder open te doen. Het hengsel bestaat uit twee stroken leer en twee stroken vilt. Mijn moeder heeft deze delen aan elkaar gemaakt. Daarna heb ik de bloemen er met de hand op genaaid. Laatste stap is het bevestigen van het hengsel aan de tas. Hiervoor heb ik eerst twee ringen in de tas gemaakt en aan ieder hengsel deel. Vervolgens zijn deze delen met gordijn ringen aan elkaar bevestigd. Et viola FBLS bag 16 Flower Power is klaar.
Natuurlijk heb ook deze tas getest. Flower Power is mee geweest naar de verjaardag van Roos.
Hij werkt prima en je kunt er nog best wel veel in kwijt. Ik ben meer dan tevreden over deze vierde FBLS bag voor Project 52 bags. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

De materialen
  • Tweede hands lederen jaren 70 jack Saskia
  • Paars vilt bestaand Saskia
  • 6 knopen uit knopendoos Toos de Wit
  • Bruine rits bestaand Toos de Wit
  • Ringen nieuw
  • Gordijn ringen Praxis nieuw
Het resultaat




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.