zaterdag 20 februari 2016

Project 52 bags; FBLS bag 21 Canvas Stripe

FBLS bag 21 had ik al een tijdje in mijn hoofd zitten. Of in ieder geval het materiaal wat ik wilde gebruiken. Het geprinte canvas van een fotoschilderij (100 cm x 100 cm). Deze week hebben we het idee eindelijk uitgewerkt tot een shopper. En er is nog canvas over, dus er volgen er meer.

Het idee

De inspiratie voor het kleurgebruik kwam van de Marc Jacobs s/s 2016 collectie. Hierin gebruikt hij veel rood en blauw en een mix van dessins. Het model is gebaseerd op de brown paper bags. Het idee om het canvas te gebruiken voor de tas heb ik eigenlijk van de paperbags van Jos van der Meulen. Hij gebruikt voor zijn prullenbakken oude reclameposters van papier. Het kreuk-effect hiervan is hetzelfde als bij canvas.

Sinds lange tijd hadden we weer eens een tas die in 1 avond te maken was. Het was ook meteen een test om te kijken hoe het materiaal zich houdt tijdens de verwerking. 

Het moeilijkst was eigenlijk het vinden van een geschikte voering. Deze hebben we uiteindelijk gevonden in de grote restjeskist van mijn moeder. Ooit heeft ze 1000-den schorten gemaakt voor de supermarktketen Albert Heijn. De restjes pasten perfect bij het canvas qua materiaal maar ook qua kleur. Er lagen zelfs al twee banden kant en klaar die we hebben gebruikt voor de hengsels en een zak model om aan de binnenkant van de tas wat extra opbergruimte te creĆ«ren. 

Natuurlijk had ik al wat voorwerk gedaan. Het canvasdoek van het houten frame verwijderen. Daarna het doek op maat knippen (er kunnen van dit model 2 tassen uit 1 doek). Hierbij heb ik het doek zoveel mogelijk intact gehouden om ook de print intact te houden. Volgende stap was de voering op maat knippen. Ondertussen is mijn moeder aan de slag gegaan met het canvas. Zij-naden aan elkaar stikken en een hoek afstikken aan beide zijden aan de onderkant zodat er een bodem en zijkanten ontstaan. Daarna hetzelfde met de binnentas. Zak op de binnentas stikken. De binnen- en buitentas aan de bovenkant aan elkaar vastmaken met uiteraard de hengsels ertussen.

Het binnenste buiten draaien van de buitentas was nog even spannend. Dit canvas is nogal stug materiaal en door het draaien en vouwen raakt de print verweerd. Maar dit geeft wel een mooi authentiek effect aan de tas. Alsof het gemaakt is van een oud schilderij.

Mijn moeder heeft aan de binnenkant ook nog een lus gemaakt met een haakje eraan om bijvoorbeeld je sleutels aan te bevestigen. Op die manier kun je ze niet kwijtraken in deze grote kleurige canvas shopper.

De materialen
  • Buitenkant; Canvas bestaand (helft van een fotoschilderij)
  • Binnenkant; gestreept katoen bestaand
  • Ring binnenkant bestaand
Het resultaat




1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.