woensdag 2 maart 2016

Jheronimus Bosch; visioenen van een genie



2016 is het jaar van Jeroen Bosch. Een van de belangrijkste middeleeuwse kunstenaars die Nederland gekend heeft. Ter ere van dit jubileum jaar is er in het noordbrabants museum in 's-Hertogenbosch een tentoonstelling waar het overgrote deel van zijn bewaard gebleven oeuvre te zien is. Een unieke gebeurtenis waardoor deze genie 500 jaar na zijn dood terugkeert naar de stad waar hij geboren is en geleefd en gewerkt heeft.

Vandaag ben ik met een goede vriendin naar deze tentoonstelling geweest. En eigenlijk wil ik er niet teveel over zeggen. Ben je nog van plan om te gaan dan moet je het zelf ervaren. Dit kan nog tot en met 18 mei.

Zou je aan mij vragen 'wat vind je het mooiste werk van Jeroen Bosch?'. Dan zou ik dat niet kunnen zeggen. Hij heeft geen honderden doeken op zijn naam staan. Eerder enkele tientallen. Maar hij was wel een unieke schilder, kunstenaar, voor zijn tijd. Misschien wel zijn tijd ver vooruit. Met een eigen beeldtaal en een unieke kijk op de wereld. Dat zie je in zijn werk en ook in de vergelijking met het werk van tijdgenoten en dat van zijn navolgers. Want ook na zijn dood vormde zijn werk een inspiratiebron voor andere kunstenaars. Zowel zijn schilderijen als zijn schetsen. Kijk hieronder bijvoorbeeld naar een schets van Bosch met de titel 'de goochelaar'. Rechts zie je hetzelfde onderwerp geschilderd
door een navolger van Bosch.

 





Zou je aan mij vragen 'wat is je het meest bijgebleven?'. Daar kan ik wel antwoord op geven. Zijn levendige, verhalende bijna strip achtige manier van schilderen. Hij is een meester in details en in verhalen vertellen. En dat is misschien wel het meest de Jheronimus Bosch die we kennen.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.