woensdag 8 juni 2016

Project 52 bags; FBLS bag 28 Fold Mini

Eigenlijk was deze tas maanden geleden al klaar. Op het hengsel na. Want daar konden we maar geen goede oplossing voor vinden. Uiteindelijk was het mijn schoonmoeder die, zonder dat ze het besefte, met de oplossing kwam. 

Het idee


Dit model heb ik al eens eerder gebruikt. Het idee heb ik van Pinterest. Je kunt het vinden onder origami bags. Het is een tas uit 1 stuk die je helemaal in elkaar kunt vouwen. Er komt geen naaimachine aan te pas. De eerste versie had ik gemaakt van grijs vilt. Maar dat was meer om te proberen of het idee werkt. En het werkt. Alleen niet van vilt. Dat materiaal is te slap. Niet voor de body van de tas maar wel om als hengsel te dienen. De grijze vilten versie gebruik ik nu om sjaals in te bewaren.

De versie die ik had gezien op Pinterest was van leer gemaakt. Dat is natuurlijk een steviger materiaal. Dus toen ik de bank gedoneerd kreeg heb ik direct een mooi stukje uitgezocht om te gebruiken. Omdat het beschikbare leer niet groot genoeg was voor de grote versie heb ik eerst het patroon op schaal gemaakt voor een kleinere. 

Vervolgens leek het een kwestie van het patroon overtrekken op het leer, uitsnijden en in elkaar vouwen. 

Omdat het aangeknipte hengsel te klein was om goed dienst te doen had ik bedacht dat ik er een lange brede band aan wilde maken waarmee de tas over de schouder gedragen kon worden of cross body. Maar dat bleek niet zo mooi te zijn. Mijn vader heeft zelfs twee ovalen ringen voor me gemaakt van ijzerdraad om het hengsel te bevestigen aan de tas. Helaas, dit was niet de oplossing. Mijn moeder en ik hebben van alles bedacht en geprobeerd. Met internet en bestaande tassen als inspiratiebron. Maar we kwamen er niet uit. De tas verdween naar de achtergrond.

Tot mijn schoonmoeder een aantal weken geleden een tasje voor me meebracht met verschillende hengsels. Waaronder deze. Ze was naar een markt geweest en moest meteen aan mij denken. En toen ik deze ring zag moest ik direct aan mijn tas denken. Wat bleek...een perfect match. Zodat het nu een leuk klein handtasje is geworden. 

De materialen
  • Tas; bruin leer van gedoneerd bankstel
  • Hengsel; nieuw 
Het resultaat


1 opmerking:

Bedankt voor je reactie.