zondag 3 juli 2016

Project 52 bags; FBLS bag 31 Native

FBLS bag 31 is een heel persoonlijk cadeau geworden voor een nichtje van mijn man. Het was daarom nog best wel spannend hoe het ontvangen zou worden. Maar de reacties waren meer dan mooi.

Het idee

Twee jaar geleden is de moeder van het nichtje en peettante van mijn man overleden. Zij was helemaal weg van indianen. In haar inboedel zat een leren gilet met op de achterkant een hoofd van een indiaan gedrukt. Mijn man had dit gilet als aandenken aan zijn peettante in bezit. 

De inspiratiebron voor de tas had ik veel eerder op Pinterest gevonden. En sinds ik de gilet had gezien bleef de tas een beetje in mijn hoofd rondzweven. Maar de laatste weken steeds meer. Vraag me niet waarom. Dat weet ik niet. Dus toen de dochter van het nichtje laatst een keer bij ons was heb ik haar gevraagd of haar moeder het leuk zou vinden om hiervan een tas te hebben. Ze was direct enthousiast. En de gelegenheid om het te geven was er, want zaterdag 2 juli zou ze een feest geven. Natuurlijk moest ik het idee nog met mijn man bespreken. Het was tenslotte zijn aandenken dat ik uit elkaar zou halen om er een tas van te maken. In eerste instantie vond hij het maar niets. Tot ik aangaf voor wie het was. Toen was het direct goed. 

Het model dat ik gebruikt heb is een oude bekende. De kleine versie heb ik als eens gemaakt in de vorm van FBLS bag 16. Dit nieuwe model is iets groter geworden omdat natuurlijk het hoofd helemaal op de tas moet passen.
De tas bestaat uit 4 cirkels. Ik heb voor deze als maat een pizza bord gebruikt van IKEA van het servies 365+. De doorsnee is 32 cm. 
De cirkels worden aan elkaar gemaakt met ertussen de rits. De rits dient eigenlijk als zijkant van de tas. Omdat de rits kleiner is dan 32 cm ontstaat aan de bovenkant de opening. Indien nodig kan deze groter worden gemaakt door de rits open te doen. Op de achterkant is een klein zakje met rits gemaakt. Deze zat ook op het gilet. Als hengsel heb ik deze keer een grote ketting gebruikt omdat het nichtje haar tassen graag cross body draagt. Maar er is nog plaats voor hengels. De ketting is aan de tas bevestigd d.m.v. lussen die door ringen zijn gehaald aan de bovenkant van de tas.

Het resultaat; een mooi en functioneel aandenken aan een lieve moeder en peettante.

De materialen

  • Tas buitenkant; zwart leer van gilet bestaand
  • Tas binnenkant; paars vilt bestaand en nieuw
  • Lussen; zwart leer van hengsel zwarte clutch bestaand
  • Rits; bestaand
  • Ringen; bestaand
  • Ketting; nieuw
Het resultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.