dinsdag 2 augustus 2016

Project 52 bags; FBLS bag 35 Maze

Soms heb je inspiratie nodig en soms een beetje aanmoediging. In het geval van FBLS bag 35 was het een beetje van beide.

Het idee

Ik liep al langer met het idee rond om een tas te maken van repen van iets. Leer, stof, isolatiemateriaal. Als je er maar flexibele repen van kon maken en het materiaal niet te zwaar zou worden. Het kwam er alleen nooit van. Tot we de bank gedoneerd kregen en Perry een tijd geleden zei; je zou eens van repen leer matjes moeten maken en daar een tas van maken. 

Ik ben begonnen met de juiste stukken leer uit de voorraad te zoeken en deze tot repen te snijden. Vervolgens ben ik er matjes van gaan 'weven'. Waarbij ik aan alle 4 de zijden de uiteinden heb vastgelijmd. Het resultaat; 2 matten van exact hetzelfde formaat. De vraag was toen hoe ga ik deze verwerken tot een tas en wat doe ik met het hengsel. 

Uiteindelijk was het idee de zijkanten en binnenkant van denim te maken (het wordt een beetje het handelsmerk van FBLS bag). Voor het hengsel wilde ik een leren reep gebruiken met touw erin verwerk. De uiteinden zouden dan tussen de denim zijkanten worden vastgemaakt. Helaas bleek dit laatste in de uitwerking wat moeilijker dan gedacht. En met onze beperkingen in gereedschap hebben we er uiteindelijk vanaf gezien en teruggegrepen op een ander meer beproefd concept. Namelijk de tailleband als hengsel zoals we dat ook met FBLS bag 7, 24 en 26 hebben gedaan. Mijn moeder had nog een goed idee om het hengsel wat steviger te maken. Door de lussen hebben we een reep leer geschoven en op een paar punten vast gemaakt. Op die manier kwam de reep nog een keer terug en lijkt het alsof er een riem door de tailleband zit.

Omdat Perry me zo had aangemoedigd deze tas te maken wilde ik hem in eerste instantie the Perry bag noemen. Maar hij had liever een andere naam en kwam zelf met Maze. Prima alternatief dacht ik zo. The Maze bag was geboren.

De materialen

  • Tas buitenkant; bruin leer van bank bestaand en denim broek bestaand
  • Tas binnenkant; denim broek bestaand
  • Zak binnenkant; denim broek bestaand
  • Hengsel; bruin leer van bank bestaand en denim broek bestaand
Het resultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.