zondag 9 oktober 2016

Project 52 bags; FBLS bag 41 The Box Concept

FBLS bag 41 geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om dingen in de juiste volgorde te maken. En een tas is wat dat betreft net als een huis. Je hebt een fundament waarop je de constructie bouwt en daar moet je goed over nadenken. Zomaar beginnen en we kijken wel we het doen werkt niet altijd. Maar soms moet je ook gewoon dingen proberen om erachter te komen hoe het werkt zodat je het de volgende keer beter kunt doen. FBLS bag 41 is dan ook een experiment geworden waar ik veel van heb geleerd om het bij een volgende poging beter te kunnen doen. Toch wil ik 'm jullie niet onthouden.

Het idee

Het begon allemaal met het idee om leer te verven. Hiervoor had ik een Annie Sloan mini project pack gekocht met chalk paint. Volgens een vriendin en Pinterest kun je hier zowat alles mee verven. 


Eigenlijk wilde ik het bruine leer wat hier en daar beschadigd was verven. Maar uit de test bleek al snel dat het verven van de binnenkant (su├Ęde) een mooier resultaat opleverde.
Nadat ik het model voor de tas uit leer had gesneden ben ik per kleur een laag aan gaan brengen met als basis een rode ondergrond. Iedere laag heb ik even laten drogen. Maar lang heeft het niet nodig. De kleuren heb ik er in 1 middag opgebracht. Daarna heb ik de tas 48 uur laten drogen alvorens ik de wax laag heb opgebracht. Deze zorgt ervoor dat de verf niet gaat breken en dat het materiaal redelijk soepel blijft. 
Nadat ik de wax had aangebracht heeft de tas heel lang ergens gestaan omdat ik niet goed wist wat ik er mee aanmoest. Het resultaat van het verven was prima maar de binnenkant moest duidelijk bekleed worden en er moest natuurlijk ook nog een hengsel aan. ik had alleen geen idee met wat en hoe. De tas belandde tenslotte op zolder achter een schot. Iedere keer kwam ik dat ding weer tegen en dacht ik moet er iets mee. Maar helaas weinig inspiratie. Tot ik dit weekend eindelijk weer eens de moed had opgepakt en er mee aan de slag ben gegaan. 

De binnenkant heb ik bekleed met zwart leer van een nieuw gedoneerd bankstel. Dat viel niet tegen. Alleen het idee om in de zijkant ringen te slaan voor een hengsel moest ik laten varen omdat door de extra laag leer aan de binnenkant de zijkanten de dik waren geworden. Daarom heb ik besloten om aan de zijkanten lussen te maken die iets boven de tas uitsteken. Hierin heb ik aan de bovenkant gaten gemaakt om daaraan vervolgens met een schroefje en een moertje aan beide kanten een grote ring te bevestigen. Tenslotte heb ik van oude bretels van een broek van Bo een hengsel gemaakt wat met musketonhaken aan de ringen is bevestigd. 

De tas is niet perfect vanwege de uitvoering en omdat er hier en daar wat beschadigingen zijn opgetreden. Maar, ik heb veel geleerd van het proces en ben van plan een betere uitvoering te maken.

Uiteindelijk is het toch een grappig tasje geworden. In ieder geval om naar te kijken. En helemaal in de geest van Project 52 bags volledig gemaakt van bestaande materialen. 

De materialen

  • Tas buitenkant; bruin leer bestaand
  • Tas binnenkant; zwart leer bestaand
  • Hengsel; lus zwart leer bestaand, ringen bestaand (handvatten van IKEA opbergdoos), touw met musketonhaken bestaand (bretels van broek Bo)
Het resultaat


4 opmerkingen:

  1. Goed bezig geweest vandaag. Grappig tasje. Volgens mij wordt er in de familie nog meer gewerkt met Annie Sloan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel een heel leuke tas geworden! En waarschijnlijk zie jij alleen dat hij niet volmaakt is!!

    Groetjes Thea♥

    Crea by Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Thea. En ik ga er zeker nog een keen een maken.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie.