woensdag 12 oktober 2016

Project 52 bags; FBLS bag 42 Tube Yellow

FBLS bag 42 is de eerste van hopelijk een hele reeks tassen die ik uit het leer van, wederom, een gedoneerd bankstel kan halen. Een vriendin van een vriendin had twee zwart lederen banken in de aanbieding. Of ik interesse had? Altijd. Dus werden er twee weken geleden, vroeg in de ochtend, twee banken gedropt. Nadat ik ze beiden had gestript, wat nog een aardig zwaar karwei is, bleek ik een bananendoos vol prachtig soepel zwart leer te hebben. En voldoende inspiratie en voorbeelden om ermee aan de slag te gaan.



Het idee

De idee voor deze tas komt van het label Building Block (via Pinterest). Zij maken prachtige lederen tassen in primaire vormen. Het ging me dan ook vooral om de cilinder of rol vorm. Niet alleen dit label werkt met deze vorm overigens. Even scrollen in mijn mappen op Pinterest en ik kwam er al snel een paar meer tegen. Waarbij ik vooral op zoek was naar een leuke manier om het hengsel aan de tas te bevestigen. Soms moet je het echter gewoon simpel houden. En dat hebben we ook gedaan door het hengsel tussen de buitenkant en de zijkant vast te maken. 


Het is een vrij overzichtelijke tas. Een buitenkant (rechte lap), twee zijkanten (cirkels), een hengel (twee repen leer op elkaar geplakt en gestikt), voering, rits.
De uitdaging bleek hem vooral te zitten in de zijkanten. En niet zozeer hoe we deze aan de tas moesten bevestigen, maar de grootte. De eerste cirkels waren namelijk te klein. Rekenfoutje. Deze heb ik dus nog over voor een andere tas. Ook de voering bracht wat denkwerk met zich mee. We zijn er nog niet helemaal uit hoe dit te doen met zo'n tas maar het begin is er.

Het resultaat mag er toch zijn al zeg ik het zelf. Een ruime, strakke tas met een opvallend detail in de vorm van de rits en bijpassende voering. 



De materialen
  • Tas buitenkant; zwart leer bestaand
  • Tas hengel; zwart leer bestaand
  • Tas binnenkant; gestreept katoen bestaand
  • Rits; nieuw

Het resultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie.