zondag 8 januari 2017

Project 52 bags; FBLS bag 51 Pillow

We waren op zoek naar iets voor een tas. Mijn moeder had de hele slaapkamer overhoop gehaald. Kasten, lades, koffers. Alles stond open. Ik weet niet eens meer waar we naar op zoek waren maar op een gegeven moment kwamen we deze stof tegen. Het was oorspronkelijk een hoes voor een sierkussen. Mijn moeder had het patroon vroeger, op school, zelf in de stof verwerkt. Niet geweven. Het is meer een soort van borduren. Maar zo oud was het al. 'Dit is ook leuk voor een tas' dachten we. Maar dan wel een om zelf te houden. 

Het idee

Het idee is dus helemaal van 'onszelf'. Misschien een beetje met in het achterhoofd de Persia Tote en de Boho periode waar we op dit moment inzitten. 
De kussenstof is de basis van het model. Meer hadden we niet dus daar moesten we het mee doen. De vorm van de tas heeft zich hier bij wijze van spreken gewoon op aangepast. 
Voor de binnenkant en zijkanten had ik in eerste instantie lichtbruin jute gekocht. Maar ik had voor de zekerheid uit een soort van permanente zak van Max ook nog een jasje van mezelf gevist. Dit heb ik jaren geleden eens gekocht bij WE. En ik twijfel ook al jaren of ik het nog wil dragen of niet. Nu kan het niet meer. In ieder geval niet in jasvorm. Mijn moeder en ik vonden het materiaal en de kleur beiden mooier bij de kussenstof passen. Bij Hoofs in Den Bosch heb ik het dikke touw gekocht voor de hengsels. Past qua structuur en kleur helemaal bij de stof. En zeker met de gerafelde uiteinden.
Om de zijkanten wat steviger te maken hebben we het jute wel gebruikt om ertussen te stikken. 
De grote zak aan de binnenkant is ook van de stof van het jasje.

Het resultaat, een leuke ruime tote in retro kleuren met een vleugje nostalgie. Op de eerste foto in de collage zie je de stof in originele staat. 

En voor wie denkt te weten wie die man is die daar op de bank de krant ligt te lezen. Laat vooral een berichtje achter op mijn blog. 

De materialen
  • Tas buitenkant; kussenstof, bestaand
  • Tas binnenkant en zijkanten; katoen van een jasje, bestaand
  • Zakken binnenkant; katoen van een jasje, bestaand
  • Hengsel; koord, nieuw
Het resultaat



1 opmerking:

  1. Haha, die man op de bank, dat is een foto van zo'n 50 jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.